Page 85 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 85

estetski in čustveni stimulans, lahko razvija čut za estetiko. Vendar pa je poziti-
           ven razvoj večdimenzionalen in vključuje etične, medosebne, državljanske, du-
           hovne ter druge vidike (Larson, 2011).
               Pri obravnavi razvoja mladostnikov ne gre zanemariti tudi njihove soci-
           alne identitete. Na njen razvoj odločilno vplivajo vrstniki. V obdobju mlado-
           stništva, ko se oblikujejo ključni vidiki socialne identitete, ima sodelovanje v
           glasbenih  dejavnostih,  kot  je  petje  v  zboru,  pomembno  vlogo.  Elizabeth
           Cassidy Parker (2014) v raziskavi ugotavlja, da je proces razvoja socialne identi-
           tete v zboru večstopenjski in se začne z odločitvijo za avdicijo, se nadaljuje sko-
           zi redno sodelovanju v zboru ter konča z željo po vračanju v to zborovsko skup-
           nost. Na ta proces močno vplivajo čas, intenzivnost (pogostost) interakcij in
           velikost skupine. Udeleženci raziskave, pevci srednješolskih zborov, so poro-
           čali, da so se skozi sodelovanje v zboru naučili bolje razumeti sebe in druge. Iz
           tega izhaja, da aktivno sodelovanje v zboru ne vpliva le na razvoj glasbenih spo-
           sobnosti, temveč tudi socialnih veščin in socialne identitete.
               Zborovsko udejstvovanje ima pozitiven vpliv na osebno zadovoljstvo pev-  Erik Šmid ◆ KRMARJENJE MED SCILO IN KARIBDO: IZZIVI IN PASTI IZBIRE REPERTOARJA ZA SREDNJEŠOLSKE ZBORE
           cev in njihovo socialno povezanost. Zborovsko petje v tem kontekstu prese-
           ga zgolj umetniško reproduktivno naravnanost in postane tudi platforma za
           medvrstniško povezovanje. Kot ugotavljata Sigrun Lilja Einarsdottir in Hel-
           ga R. Gudmundsdottir (2016), pevci poročajo o številnih osebnih in socialnih
           koristih, ki jih prinaša sodelovanje v zboru. Najpogosteje izpostavljajo občutek
           užitka in izpolnjenosti, ki ga prinaša skupinsko petje, ter pomembno vlogo po-
           zitivne socialne atmosfere znotraj zbora. Raziskava je temeljila na vzorcu 205
           pevcev iz desetih različnih islandskih ljubiteljskih zborov. Skoraj 96 % anketi-
           ranih je izpostavilo socialni vidik zborovskega petja kot izredno pomemben in
           92 % jih meni, da njihov zbor predstavlja dobro socialno okolje. Poleg tega so
           poročali o pozitivnih spodbudah, ki jih prejemajo od drugih članov zbora, kar
           še dodatno prispeva k občutku povezanosti in pripadnosti skupini.
               Katrina McFerran (2012) izpostavlja tezo, da glasba v življenju mladostni-
           kov predstavlja na eni strani ogledalo za samorefleksijo, na drugi pa oder za in-
           terakcijo z okoljem. Po njenih besedah glasba deluje kot ogledalo, ki odraža
           čustveno in psihološko stanje mladostnikov ter hkrati predstavlja sredstvo za
           samorazumevanje in oblikovanje identitete. Poleg svojih refleksivnih lastnos-
           ti pa služi tudi kot oder za mladostnike, kar izboljšuje njihove medosebne od-
           nose in lajša njihovo interakcijo z drugimi. Ta druga, izvajalska funkcija glasbe
           je še posebej pomembna v kontekstu oblikovanja identitete, saj mladostnikom
           nudi platformo za izražanje sebe in komunikacijo z vrstniki (McFerran, 2012).
               Na učinke zborovskega petja na blagostanje mladostnikov opozarja tudi
           Jovana Milošević (2024), ki v sistematičnem pregledu literature analizira 12
           raziskav, osredotočenih na psihološke, socialne, čustvene, kognitivne in fizič
           ne učinke te dejavnosti. Ugotavlja, da zborovsko petje spodbuja občutek do-
           sežka, življenjsko zadovoljstvo in motivacijo, s čimer krepi psihološko bla-
           gostanje mladostnikov. Na področju socialnega blagostanja raziskave kažejo

                                                                            85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90