Page 87 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 87

poveča in zaostri ščitasti hrustanec, ki postane viden tudi navzven kot Adamo-
           vo jabolko (Bizjak, 2017).
               Pri dekletih mutacija poteka nekoliko manj opazno kot pri fantih. Lynne
           Gackle (1991) celo trdi, da naj se dekliški glas sploh ne bi spreminjal, temveč
           le razvijal. Pri tem pa naj bi – tako kot pri fantih – doživel mnogo fizioloških
           sprememb, ki v tem času rezultirajo v nestabilnem tonu, lomljenju glasu, sli-
           šnih prehodih med registri, raskavosti in splošnem nelagodju pri petju. Sloven-
           ska foniatrinja Irena Hočevar-Boltežar (2010) izpostavlja, da lahko glasilki de-
           klet v času mutacije zrasteta na 150 % prvotne velikosti, glas pa naj bi se ob tem
           znižal za največ kvinto.
               Marina Bizjak (2020) opozarja, da se v tem obdobju lahko pojavijo različ-
           ne težave, kot so nihanje glasovne višine, neenakomerna kakovost tona in te-
           žave pri nadzoru glasu; to pripisuje »velikemu razkoraku med spreminjanjem
           organov, ki služijo tvorbi in oblikovanju glasu, ter prilagajanju živčne kontrole
           tvorbe glasu na te spremembe« (str. 12). Zato mora biti pevski pedagog oz. v na-
           šem primeru zborovodja pozoren na individualni glasovni razvoj posamezne-  Erik Šmid ◆ KRMARJENJE MED SCILO IN KARIBDO: IZZIVI IN PASTI IZBIRE REPERTOARJA ZA SREDNJEŠOLSKE ZBORE
           ga pevca in preudarno izbirati pevski repertoar. Za pedagoško delo z mladi-
           mi pevci Marina Bizjak v svoji knjigi tudi predlaga različne vokalno-tehnične
           vaje za pripravo telesa na petje, vaje za dih, zastavek, ozaveščanje resonančnih
           prostorov in doseganje resonančnega ravnovesja, agilnost, izenačevanje preho-
           da med registri, širjenje glasovnega obsega ter artikulacijo. Prizadevanja za uza-
           veščanje in razvoj pravilne vokalne tehnike pri delu z mladimi pevci podpirajo
           tudi drugi priročniki (Feguš, 2016; Slokar Bajc, 2017).
               Za zborovodje, ki vodijo srednješolske zbore, je razumevanje obdobja mu-
           tacije ključnega pomena, saj lahko močno vpliva na sposobnost pevcev, da izva-
           jajo določene skladbe, in hkrati lahko zahteva prilagoditve v izboru repertoar-
           ja. Prav tako je pomembno, da zborovodje razumejo, da je mutacija naraven in
           neizogiben proces, ki ga je treba obravnavati s potrpežljivostjo in z razumeva-
           njem. Nenazadnje ne gre samo za fizičen proces, ampak lahko vpliva tudi na sa-
           mozavest in samopodobo pevcev. Spremembe v glasu lahko povzročijo občut-
           ke negotovosti in sramu, kar lahko vpliva na njihovo motivacijo. Ključno vlogo
           zborovodij v tem času vidimo tudi v tem, da svoje pevce podpirajo skozi ta pro-
           ces, jih spodbujajo in pomagajo razumeti, da so te spremembe naravni del pev-
           skega razvoja.


           Smernice pri izboru repertoarja


           Raziskave na področju izbora zborovskega repertoarja so razširjene predvsem
           na območju Združenih držav Amerike, kjer se zborovska glasba pogosto obrav-
           nava skozi prizmo štirih ključnih meril: estetske privlačnosti, glasbene in prak-
           tične vrednosti, pedagoške vrednosti ter vključenosti v standardni zborovski
           kanon (Watson, 2017). Številni ameriški zborovodje se kljub časovni distanci

                                                                           87
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92