Page 88 - Glasbenopedagoški zbornik Akademije za glasbo v Ljubljani
P. 88

naslanjajo na Brunnerjev seznam vprašanj, ki naj bi si jih zborovodja zastavil,
             glasbenopedagoški zbornik ◆ letnik/volume 20 ◆ številka/number 41
               ko izbira repertoar. Ta vprašanja se nanašajo na poznavanje sposobnosti svojih
               pevcev, jasno zastavljene cilje, osebne preference in omejitve, glasbene parame-
               tre, kot so melodične, harmonske, ritmične značilnosti, vsebinsko primernost
               skladb idr. (Brunner, 1992).
                   Raziskava Lorraine Lynch (2020), ki analizira trende v zborovskem reper-
               toarju, izvajanem na konferencah Ameriškega združenja zborovskih dirigen-
               tov (American Choral Directors Association – ACDA), razkriva pomembne
               spremembe v glasbenih sporedih skozi desetletja. V letu 1978 so bili najpogo-
               steje na sporedu srednjeveški, renesančni in sodobni skladatelji, zbori pa so pre-
               težno izvajali a cappella glasbo v angleškem jeziku. Skozi štiri desetletja se je
               nabor izvajanih skladb razširil, vključujoč sodobno glasbo z vsega sveta, spi-
               rituale, gospel, ljudske pesmi ter jazz/pop/show repertoar. Prav tako se je po-
               večalo število jezikov, v katerih so bile skladbe izvajane. Poleg tega je raziskava
               pokazala, da so v porastu trendi v izvedbah nedavno komponirane ali objavlje-
               ne glasbe. To kaže na stalno zanimanje za tradicionalni korpus zgodovinskega
               zborovskega repertoarja, hkrati pa tudi na naraščajoče, čeprav še vedno omeje-
               no zanimanje za raznolik zborovski repertoar z vsega sveta (Lynch, 2020).
                   Hilary Apfelstadt (2000) izpostavlja pomembnost izbire kakovostnega,
               pedagoško podkrepljenega in kontekstualno primernega repertoarja. Pri tem
               poudarja, da mora biti dobro napisana glasba obrtniško dovršena, z uravnote-
               ženostjo napetosti in sprostitve, s premišljenim razmerjem med simetrijo in
               asimetrijo v strukturi ter z elementi pričakovanja in presenečenja. Po njenem
               mnenju morajo imeti izbrane skladbe tudi pedagoško noto – iz njih naj bi se
               pevci nekaj naučili. Pri tem ima v mislih tako splošna spoznanja o sebi ter o sve-
               tu kot tudi učenje izvajalskih spretnosti. S pojmom kontekstualna ustreznost
               opozarja, da mora izbrani repertoar zadostiti tudi pričakovanjem okolja, pev-
               cev, morebitnim zahtevam nastopov oz. tekmovanj ipd. Zaključuje z mislijo,
               da mora zborovodja verjeti v glasbo, ki jo izbere, in biti zavezan h kvalitetnemu
               predajanju svojega glasbenega znanja.
                   Ne glede na različne poglede, razmišljanja in ugotovitve pa v literaturi za-
               sledimo podobna izhodišča pri vseh avtorjih. Blue (2018, str. 69–70) priporo-
               ča naslednje splošne usmeritve pri izbiri primernega repertoarja, ki predstavlja-
               jo ustrezno sintezo zgoraj zapisanih spoznanj:
                       – Prepoznajte pevske zmogljivosti svojega zbora. Izberite repertoar, ki
                      udobno leži v glasovnem razponu, ki je pevcem udoben, vendar jih vča-
                      sih tudi izzove , da svoj glasovni razpon širijo v skrajne lege.
                       – Izbirajte tako skladbe s historično vrednostjo kot novitete. Poiščite
                      repertoar, ki je preživel zob časa, ter skladbe, ki so nove, zanimive in
                      predstavljajo različne svetovne kulture.

               88
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93