Page 373 - Petelin, Ana, in Helena Skočir. 2020. Ur. Raziskovanje za znanje, znanje za zdravje. Zbornik prispevkov z recenzijo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 373
novosti. Vsaka organizacija ima zastavljeno vizijo, ki jo skupaj z zaposlen- mirela milanković, vesna zupančič
imi in pacienti želi doseči, za to pa je potrebno sodelovanje in izboljševanje
delovnih dosežkov. Vse organizacije in javne ustanove so si med seboj v pro-
cesu poslovanja enake, kar vpliva tako na paciente kot na same zaposlene v
organizaciji in na celotno družbo. Model odličnosti EFQM se lahko prenese v
vsako dejavnost, saj zajema vse dejavnike poslovanja (Škedelj, 2016). Model
EFQM pravi, da odlične organizacije vodijo voditelji, ki kreirajo prihodnost in
pri tem dajejo zgled vsem v timu. Gre za prilagodljive voditelje, ki organizaciji
omogočajo, da pravočasno predvidi spremembe, na katere se odzove hitro,
in si tako zagotovi uspešnost (Škedelj, 2016). Voditeljstvo v modelu odličnosti
EFQM je usmerjeno v prihodnost organizacije. Model odličnosti daje voditel-
jem jasna navodila. Vsa navodila, ki jih posreduje svojim sodelavcem morajo
biti jasna. V praksi pa je vodja energična oseba, ki opravlja več nalog naenk-
rat, običajno pa prevzema tudi pobude za nove dejavnosti. Model odličnosti
EFQM spodbuja razvoj znanja, veščin in sposobnosti vseh zaposlenih. Vodja
pa dovoli, da z novimi idejami in pridobivanjem znanj skupina skupaj ustvar-
ja odlične rezultate (Škedelj, 2016).

Odločanje, delegiranje in uporaba moči
Vodja v zdravstveni negi se mora znati ustrezno in pravočasno odločiti v skladu
s svojimi predvidevanji. Pred sprejetjem odločitve mora povabiti sodelavce,
skupaj z njimi najti najboljšo odločitev, jih o sprejeti odločitvi seznaniti, da
ob tem znajo sprejeti tudi odgovornost. Prav tako mora vodja imeti sposob-
nost oblikovanja pravočasnih in ustreznih odločitev ter sprejemati odločitve
tudi v negotovih situacijah. Vodja mora spodbujati enakopravno vključevan-
je in sodelovanje pri sprejemanju odločitev, saj bodo le tako doseženi pozi-
tivni rezultati pri pacientu. Delegiranje je eden izmed elementov za izboljšan-
je delovnega procesa. Preko delegiranja se veča število tistih, ki sodelujejo pri
odločanju. Vodja mora imeti pri delegiranju nalog visoko stopnjo menedžer-
skih sposobnosti, hkrati sodelavcem zaupati in jim dajati zadolžitve za delo
glede na njihovo znanje in sposobnosti. Za uspešno vodenje niso pomemb-
ni samo sposobnosti, motivacija in delegiranje, ampak tudi moč in vpliv vod-
je. Moč je izrednega pomena tudi pri uvajanju inovacij (Možina, 2002). Moč je
sposobnost vplivati in usmerjati posameznika, skupino ali organizacijo proti
želenim rezultatom. Vsak vodja ima moč, a mora hkrati vedeti, kdaj in kako jo
uporablja. Ločimo več vrst moči oziroma vpliva (Možina, 2002):
– legitimna moč – le-ta izhaja iz uradnega položaja vodje v organizacijski hi-

erarhiji;
– moč (materialnega in nematerialnega) nagrajevanja – le-ta izvira iz mo-

žnosti vodje, da nagrajuje svoje sodelavce;
– moč pritiska – le-ta izhaja iz bojazni in strahu sodelavcev pred kaznijo;
– referenčna moč – le-ta izhaja iz identifikacije sodelavcev z vodjo;
– ekspertna moč – le-ta izvira iz specializiranega, strokovnega znanja vodje.

371
   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377   378