Page 372 - Petelin, Ana, in Helena Skočir. 2020. Ur. Raziskovanje za znanje, znanje za zdravje. Zbornik prispevkov z recenzijo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 372
iskovanje za znanje, znanje za zdravje – ostali stili: liberalni, brezosebni, manipulativni itd. (Kramar Zupan, 2009).
Različni modeli vodenja na delavca ne vplivajo ustrezno, zato sta se razvi-
la dva nova tipa vodenja transakcijsko in transformacijsko vodenje. Voden-
ju, ki temelji in gradi na lastnem interesu zaposlenih tako, da jih za izpolnitev
zahtevanih nalog ustrezno nagradi, pravimo transakcijsko vodenje. Vodja, ki
izbere takšen način vodenja, ne navdušuje podrejenih, marveč od njih zahte-
va ravnanje po pravilih, lahko pa tudi manjše spremembe na podlagi njego-
vih izkušenj, ki so razmeroma nezahtevne in večinoma rutinske. Transakcijsko
vodenje je precej podobno klasičnemu načinu vodenja, v katerem je vodja
nadrejeni, ki ureja stvari tako, kot so predpisane. Gre torej za stalno dogovar-
janje med zaposlenimi in vodjo, pa naj si bo to glede števila in ustreznos-
ti zaposlenih, uporabe materialov ali pa kakršnih koli drugih ugodnosti, če
delavec dela dobro in delo usklajuje z dogovori (Kramar Zupan, 2009).
Transformacijsko vodenje ne odstopa bistveno od klasičnega vodenja, pri
katerem pa se vodja drži tistega, kar je predpisano. Pomeni spodbujanje
zaposlenih k idealom in moralnim vrednotam, ki naj bi jih navdušili za pre-
magovanje težav pri delu. Transformacijski vodje vodijo zaposlene z motivi-
ranjem, lastnim zgledom, karizmo in inspiracijo. Navdušujejo in navdihujejo
sodelavce, da dajejo prednost doseganju skupnih ciljev skupine ali podjet-
ja in pri tem zanemarijo lastne interese. Obenem jih spodbujajo k večjim, ko-
renitim spremembam (Kramar Zupan, 2009).
Vodenje v zdravstveni negi
Za sodobno vodenje lahko rečemo, da je sinonim za inovativnost, prilagajan-
je, izobraževanje in timsko delo. Sodobni vodja v zdravstveni negi zna vključe-
vati znanja in sposobnosti posameznika v organizacijsko strukturo, ker ima
znanje in zna z njim upravljati. Dober vodja na področju zdravstvene nege
mora znati združevati strokovne in poslovne odločitve (Jalen, 2010). Vloga
vodje v zdravstveni negi pri uvajanju inovacij je največkrat dvojna strokov-
na in vodstvena. Najpogostejše funkcije vodje v zdravstveni negi so voden-
je, reševanje problemov, reševanje konfliktov, delegiranje, komuniciran-
je, neposredno organiziranje, odločanje, načrtovanje, planiranje, izvajanje
strokovnih standardov, vzdrževanje informacijskega sistema, dokumentiran-
je, motiviranje, nadzor, evalvacija, procesiranje sprememb in supervizija. Vod-
je morajo pri razvoju zaposlenih uporabljati sodobne modele vodenja, kot so
ciljano vodenje, pozitivno vodenje in vodenje z zgledom (Skela Savič, 2008).
Model odličnosti EFQM
Vsaka organizacija ima zastavljene cilje, sprejema ukrepe za uresničevanje,
nadziranje in doseganje le-teh. Za vse to so odgovorni vodje. Naloga vodij je
vodenje oddelka. Funkcije vodenja pa so planiranje, nadziranje, kontroliran-
je, dodeljevanje delovnih nalog in organiziranje. V vsaki organizaciji naj bi vsi
zaposleni sodelovali pri odličnosti. Tako na področju vodenja kot pri uvajan-
370
Različni modeli vodenja na delavca ne vplivajo ustrezno, zato sta se razvi-
la dva nova tipa vodenja transakcijsko in transformacijsko vodenje. Voden-
ju, ki temelji in gradi na lastnem interesu zaposlenih tako, da jih za izpolnitev
zahtevanih nalog ustrezno nagradi, pravimo transakcijsko vodenje. Vodja, ki
izbere takšen način vodenja, ne navdušuje podrejenih, marveč od njih zahte-
va ravnanje po pravilih, lahko pa tudi manjše spremembe na podlagi njego-
vih izkušenj, ki so razmeroma nezahtevne in večinoma rutinske. Transakcijsko
vodenje je precej podobno klasičnemu načinu vodenja, v katerem je vodja
nadrejeni, ki ureja stvari tako, kot so predpisane. Gre torej za stalno dogovar-
janje med zaposlenimi in vodjo, pa naj si bo to glede števila in ustreznos-
ti zaposlenih, uporabe materialov ali pa kakršnih koli drugih ugodnosti, če
delavec dela dobro in delo usklajuje z dogovori (Kramar Zupan, 2009).
Transformacijsko vodenje ne odstopa bistveno od klasičnega vodenja, pri
katerem pa se vodja drži tistega, kar je predpisano. Pomeni spodbujanje
zaposlenih k idealom in moralnim vrednotam, ki naj bi jih navdušili za pre-
magovanje težav pri delu. Transformacijski vodje vodijo zaposlene z motivi-
ranjem, lastnim zgledom, karizmo in inspiracijo. Navdušujejo in navdihujejo
sodelavce, da dajejo prednost doseganju skupnih ciljev skupine ali podjet-
ja in pri tem zanemarijo lastne interese. Obenem jih spodbujajo k večjim, ko-
renitim spremembam (Kramar Zupan, 2009).
Vodenje v zdravstveni negi
Za sodobno vodenje lahko rečemo, da je sinonim za inovativnost, prilagajan-
je, izobraževanje in timsko delo. Sodobni vodja v zdravstveni negi zna vključe-
vati znanja in sposobnosti posameznika v organizacijsko strukturo, ker ima
znanje in zna z njim upravljati. Dober vodja na področju zdravstvene nege
mora znati združevati strokovne in poslovne odločitve (Jalen, 2010). Vloga
vodje v zdravstveni negi pri uvajanju inovacij je največkrat dvojna strokov-
na in vodstvena. Najpogostejše funkcije vodje v zdravstveni negi so voden-
je, reševanje problemov, reševanje konfliktov, delegiranje, komuniciran-
je, neposredno organiziranje, odločanje, načrtovanje, planiranje, izvajanje
strokovnih standardov, vzdrževanje informacijskega sistema, dokumentiran-
je, motiviranje, nadzor, evalvacija, procesiranje sprememb in supervizija. Vod-
je morajo pri razvoju zaposlenih uporabljati sodobne modele vodenja, kot so
ciljano vodenje, pozitivno vodenje in vodenje z zgledom (Skela Savič, 2008).
Model odličnosti EFQM
Vsaka organizacija ima zastavljene cilje, sprejema ukrepe za uresničevanje,
nadziranje in doseganje le-teh. Za vse to so odgovorni vodje. Naloga vodij je
vodenje oddelka. Funkcije vodenja pa so planiranje, nadziranje, kontroliran-
je, dodeljevanje delovnih nalog in organiziranje. V vsaki organizaciji naj bi vsi
zaposleni sodelovali pri odličnosti. Tako na področju vodenja kot pri uvajan-
370