Page 262 - Lazar, Irena, Aleksander Panjek in Jonatan Vinkler. Ur. 2020. Mikro in makro. Pristopi in prispevki k humanističnim vedam ob dvajsetletnici UP Fakultete za humanistične študije, 2. knjiga. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 262
medijev, ki jo McPhillis in Merlo (2008, 237) definirata kot zmožnost po-
nudbe različnih medijskih kanalov preko ene digitalne platforme. Izkušnje
kažejo, da imajo novičarski portali na spletu krajše in manj zahtevne avtor-
ske vsebine, časniki pa poleg avtorskih prispevkov, ki jih izdajajo v tiskani
in v digitalni obliki, proizvedejo še nemalo krajših in manj zahtevnih di-
gitalnih vsebin. Hipotetičen primer ločevanja uredništev, med katerimi ni
križnega subvencioniranja, zato vodi do zaključka, da spletna uredništva
zaposlujejo manj vešče novinarje, obenem jih je po številu manj. Spletne iz-
daje novic tako zahtevajo manj družbeno potrebnega dela. Kot kažejo po-
datki zgoraj, v Evropi narašča število zaposlenih v informacijskem sektor-
ju, kjer mnogi ne delajo kot novinarji, temveč skrbijo za programsko in
strojno opremo in so za izdajateljsko hišo v veliki meri fiksni strošek. V pri-
merjavi s tehničnimi delavci v izdajateljski industriji pa je delež novinar-
jev manjši. To je mogoče pojasniti s padajočimi mejnimi stroški, ki na sple-
tu padajo proti ničli. Cena enote produkta, najsi bodo to člani občinstva ali
vsebine, je zaradi nizkih oglaševalskih prihodkov nizka, obenem je priho-
dek plačljivih digitalnih vsebin tudi nizek, delo pa je v kratkoročno edini
variabilni produkcijski faktor.

Zaključek

Izdajatelji novic v razmerah padajočih naklad in zmanjšanega oglaševa-
nja iščejo strategije preživetja v pogojih, ki jih zaznamujejo padajoči mej-
ni stroški in dokaj velika konkurenca. Imperativ produktivnosti medi-
je sili v tehnološke inovacije, ki zahtevajo spremembe količine in kvalitete
novinarskega dela. Strokovnjaki s področja medijske ekonomike (Picard
2010) poudarjajo iskanje in ustvarjanje novih vrednosti za deležnike (la-
stnike, oglaševalce, občinstva, novinarje, družbo kot celoto) novičarskih
produktov, kjer vrednost definirajo v skladu z mejno koristnostjo vsebin.
Takšno definiranje vrednosti je prirejeno tržno določeni ceni, ki se obli-
kuje ob ravnovesju ponudbe in povpraševanja ter je odvisna od redkosti
blaga. Družbeno vlogo novinarstva kot družbene institucije in industrije
novičarskih medijev, ki skupaj omogočata kritično publiciteto nadzora ob-
lasti, dostop do javne sfere in vidnost javne razprave pa je težko opredeliti
v ekonomskih kategorijah. Vrednost produktov novinarskega dela na trgu
in tudi novinarskega dela kot variabilnega kapitala je mogoče izraziti v me-
njalnih vrednostih, vrednost za družbo pa predvsem v uporabnih vrednos-
tih. Menjalna vrednost novic za družbo je ob mejnih stroških, ki se prib-
ližujejo ničli, enaka ceni, po kateri so občinstva in oglaševalci pripravljeni

638
   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266   267