Page 532 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2021. Opereta med obema svetovnima vojnama ▪︎ Operetta between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 5
P. 532
opereta med obema svetovnima vojnama

Peter Andraschke
Odnos Arnolda Schönberga do popularne glasbe:
opereta, vokalna in instrumentalna glasba
Schönberg, eden najpomembnejših ustvarjalcev nove glasbe v 20. stole-
tju, je že v svoji mladosti izkazoval naklonjen odnos do lahkotne glasbe.
Ta je bila zanj kot samouka namreč pomembna. Na vrsto in intenzivnost
ukvarjanja s to glasbo so vplivale njegove življenjske okoliščine. Schönberg
je odrasel ob dunajski zabavni glasbi, ki je bila glasba njegovega otroštva in
mladosti; od nje se je učil in jo posnemal. Poznal jo je z javnih koncertov vo-
jaških godb in salonskih orkestrov, ki so mu bili brezplačno dostopni. Med
letoma 1900 in 1904 je bilo zanj instrumentiranje operet – skupaj približ-
no 6000 strani – nujno in poučno delo, s katerim se je preživljal. V teh le-
tih so že nastala njegova dela 1–6, med njimi Ožarjena noč (Verklärte Na­
cht) za godalni sekstet, op. 4, Peleas in Melisanda (Pelleas und Melisande),
op. 5, in začetki kantate Gurrelieder. Operete so se nanašale na takrat us-
pešne skladatelje in dela, ki so se izvajala še med obema vojnama, med dru-
gim na dela Adalberta v. Goldschmidta (1848–1906), Bruna Granichstaed-
tna (1879–1944), pozneje v Berlinu pa na dela Bogumila Zeplerja (1858–1918).
Iz osebnih stikov so se razvila prijateljstva, ki so mu prinesla sodelovanje
v vlogi dirigenta v berlinskem kabaretu Überbrettl Ernsta von Wolzogna,
kjer sta delovala že Edmund Eysler in Oscar Straus. Pred tem je na začetku
leta 1901 napisal kabaretske pesmi Brettl-Lieder, ki bi jih lahko uporabil tudi
v operetah. Wolzogna so prepričale pri gostovanju v dunajskem Karlovem
gledališču, kjer je bil Schönbergov svak Alexander Zemlinsky šest let glas-
beni vodja in je dirigiral zlasti operete.
27. maja 1921 je v Društvu za zasebne glasbene izvedbe na Dunaju potekal
koncert priredb valčkov Johanna Straussa za komorno glasbo, ki so ga pri-
redili Schönberg in njegovi učenci, Webern pa je aranžiral valček Schat­
walzer iz operete Cigan baron (Zigeunerbaron). V spisu Der musikalische
Gedanke, ki ga je Schönberg napisal leta 1934 v ameriškem izgnanstvu, so
številni nasveti, tudi o analizi in kompoziciji operete (med drugim Franza
Léharja, Jacquesa Offenbacha, Johanna Straußa) ter o popularni vokalni in
instrumentalni glasbi. Nekateri od teh zapiskov so še danes shranjeni v nje-
govi knjižici. Schönberg je v svoje kompozicije prevzemal popularno glasbo
oziroma se navezoval na njene zvrsti. Podobni glasbeni pristopi se na raz-
lične načine pojavljajo tudi pri njegovih učencih, na primer pri Albanu Ber-
gu, Hannsu Eislerju in Antonu Webernu.

530
   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537