Page 29 - Hrobat Virloget, Katja, ur. 2021. Mitska krajina: iz različnih perspektiv. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 29
Mitska krajina: razmisleki in smernice za Mitski park
Slika 2 Razbitine razstreljene kamnite Babe ob urejanju v mandorlo kot simbol
maternice življenja po umetniški interpretacije u n e s co-vega umetnika za mir
Marka Pogačnika (Pogačnik 2020, 95; avtorica fotografije Katja Hrobat Virloget)
bat 2010a, 183–226; Hrobat Virloget 2013; 2015), zato naj v tem prispevku
dodam le nove primerjave s pripovednim izročilom iz Španije,¹⁰ ki tako
potrjuje vsesplošno evropsko razširjenost lika starke oziroma babe. Pisala
sem že o zelo podobnih pastirskih šegah, pri katerih so na Veliki Planini
pred odhodom v planine na pašo darovali kruh stari babi, da ne bi prinesla
toče, na kar spominja šega iz doline Améscoa v Španiji, kjer so pastirji iz
planin otrokom prinesli »kruh starke z gora« (Hrobat 2013, 155–156; Lapu-
ente Martínez 1971, 116). Podobno izročilo o pan de Mari del monte v špan-
ščini ali »kruh Mari« z gora je ravno tako v navarskem območju v dolini
La Burunda. Izročila o »starki z gora« je mogoče najti tudi severneje v Špa-
niji v pokrajinah León in Asturija, kjer otrokom prenaša kruh prek njiho-
vih očetov, ki se vračajo z dela na polju. Podobno kot v slovanski folklori
mavrico tu imenujejo arco de la vieja ali cinturón de la vieja v pomenu loka
ali pasu starke. Hkrati se pojavlja podobno kot predica in je povezana z
luno, v Asturiji se pojavlja tudi v nekaterih jamah ali gorskih bivališčih. V
jami La Cueva la Maruxina v okrožju Villamexín pri kraju Proaza so otroci
¹⁰ Za primerjave v Španiji se zahvaljujem Nicolásu Bartoloméju Pérezu.
29
Slika 2 Razbitine razstreljene kamnite Babe ob urejanju v mandorlo kot simbol
maternice življenja po umetniški interpretacije u n e s co-vega umetnika za mir
Marka Pogačnika (Pogačnik 2020, 95; avtorica fotografije Katja Hrobat Virloget)
bat 2010a, 183–226; Hrobat Virloget 2013; 2015), zato naj v tem prispevku
dodam le nove primerjave s pripovednim izročilom iz Španije,¹⁰ ki tako
potrjuje vsesplošno evropsko razširjenost lika starke oziroma babe. Pisala
sem že o zelo podobnih pastirskih šegah, pri katerih so na Veliki Planini
pred odhodom v planine na pašo darovali kruh stari babi, da ne bi prinesla
toče, na kar spominja šega iz doline Améscoa v Španiji, kjer so pastirji iz
planin otrokom prinesli »kruh starke z gora« (Hrobat 2013, 155–156; Lapu-
ente Martínez 1971, 116). Podobno izročilo o pan de Mari del monte v špan-
ščini ali »kruh Mari« z gora je ravno tako v navarskem območju v dolini
La Burunda. Izročila o »starki z gora« je mogoče najti tudi severneje v Špa-
niji v pokrajinah León in Asturija, kjer otrokom prenaša kruh prek njiho-
vih očetov, ki se vračajo z dela na polju. Podobno kot v slovanski folklori
mavrico tu imenujejo arco de la vieja ali cinturón de la vieja v pomenu loka
ali pasu starke. Hkrati se pojavlja podobno kot predica in je povezana z
luno, v Asturiji se pojavlja tudi v nekaterih jamah ali gorskih bivališčih. V
jami La Cueva la Maruxina v okrožju Villamexín pri kraju Proaza so otroci
¹⁰ Za primerjave v Španiji se zahvaljujem Nicolásu Bartoloméju Pérezu.
29