Page 89 - Napoteni delavci med regulativo in prakso
P. 89
Slovenski delodajalci in napotovanje 5.7
potitve v državi zaposlitve, izvajanje raznovrstnih postopkov, stroški
prevodov dokumentov itd. so lahko precejšnji. Čeprav delodajalci lahko
zaprosijo za pomoč svoja združenja, pa ne morejo pričakovati, da bodo
ta urejala njihovo dokumentacijo. Od predstavnikov združenj deloda-
jalcev lahko pričakujejo nasvete, tudi nekatere specifične informacije
glede napotovanja, vendar morajo formalnosti vendarle urediti deloda-
jalci sami oziroma v njihovem imenu zunanji izvajalci. Za manjša pod-
jetja to običajno predstavlja veliko finančno breme.
Administrativno delo
Čeprav smo o administrativnih obremenitvah že govorili, je treba pou-
dariti, da je obseg administrativnega dela v postopku napotitve po mne-
nju delodajalcev in predstavnikov njihovih združenj pretiran. Če podje-
tje napotuje v različne države (ali se delo opravlja v različnih državah,
kot je to npr. v transportni panogi), je ta problem še toliko bolj pereč.
Z različnimi zakonodajnimi sistemi in predpisi se dokumentacija, ki jo
je treba zagotoviti, povečuje. Za majhna podjetja je to še posebej velik
izziv.
Intervjuvanec – zastopnik podjetja, ki svoje storitve izvaja tudi v dru-
gih državah eu, je v razgovoru omenil, da se je udeležil štirih seminarjev
samo na temo potrdila a 1 – dejstvo, ki ilustrira zapletene procese, s ka-
terimi se srečujejo delodajalci pri napotovanju.
Nejasnosti glede odločitev različnih institucij
Po besedah nekaterih naših sogovornikov nadzor delodajalcev v po-
stopku izdaje potrdila a 1 v Sloveniji ni zelo strog – zlasti v primeru
potrdil a 1, izdanih na podlagi člena 13 Uredbe 883/2004. Postopek nji-
hove izdaje (v primerjavi z izdajo potrdila a1 na podlagi člena 12 Uredbe
883/2004) je tudi veliko hitrejši – delodajalci jih lahko pričakujejo še isti
dan –, kar je zanje pomemben dejavnik. V morebitnem kasnejšem nad-
zornem postopku pa lahko inšpektor trdi, da potrdilo a 1 ni bilo izdano
na ustrezni pravni podlagi (kar pomeni, da je bilo izdano po »napačnem«
členu omenjene uredbe). To se lahko zgodi celo nekaj let po postopku
napotitve – čeprav je potrdilo a 1 izdal uradni organ, je lahko naknadno
preklicano, kar se nekaterim delodajalcem zdi nejasno in protislovno.
Izzivi, povezani s pandemijo
Delodajalci poročajo o različnih izkušnjah pri napotovanju delavcev v
obdobju pandemije covida-19. Nekateri so naleteli na težave pri pre-
89
potitve v državi zaposlitve, izvajanje raznovrstnih postopkov, stroški
prevodov dokumentov itd. so lahko precejšnji. Čeprav delodajalci lahko
zaprosijo za pomoč svoja združenja, pa ne morejo pričakovati, da bodo
ta urejala njihovo dokumentacijo. Od predstavnikov združenj deloda-
jalcev lahko pričakujejo nasvete, tudi nekatere specifične informacije
glede napotovanja, vendar morajo formalnosti vendarle urediti deloda-
jalci sami oziroma v njihovem imenu zunanji izvajalci. Za manjša pod-
jetja to običajno predstavlja veliko finančno breme.
Administrativno delo
Čeprav smo o administrativnih obremenitvah že govorili, je treba pou-
dariti, da je obseg administrativnega dela v postopku napotitve po mne-
nju delodajalcev in predstavnikov njihovih združenj pretiran. Če podje-
tje napotuje v različne države (ali se delo opravlja v različnih državah,
kot je to npr. v transportni panogi), je ta problem še toliko bolj pereč.
Z različnimi zakonodajnimi sistemi in predpisi se dokumentacija, ki jo
je treba zagotoviti, povečuje. Za majhna podjetja je to še posebej velik
izziv.
Intervjuvanec – zastopnik podjetja, ki svoje storitve izvaja tudi v dru-
gih državah eu, je v razgovoru omenil, da se je udeležil štirih seminarjev
samo na temo potrdila a 1 – dejstvo, ki ilustrira zapletene procese, s ka-
terimi se srečujejo delodajalci pri napotovanju.
Nejasnosti glede odločitev različnih institucij
Po besedah nekaterih naših sogovornikov nadzor delodajalcev v po-
stopku izdaje potrdila a 1 v Sloveniji ni zelo strog – zlasti v primeru
potrdil a 1, izdanih na podlagi člena 13 Uredbe 883/2004. Postopek nji-
hove izdaje (v primerjavi z izdajo potrdila a1 na podlagi člena 12 Uredbe
883/2004) je tudi veliko hitrejši – delodajalci jih lahko pričakujejo še isti
dan –, kar je zanje pomemben dejavnik. V morebitnem kasnejšem nad-
zornem postopku pa lahko inšpektor trdi, da potrdilo a 1 ni bilo izdano
na ustrezni pravni podlagi (kar pomeni, da je bilo izdano po »napačnem«
členu omenjene uredbe). To se lahko zgodi celo nekaj let po postopku
napotitve – čeprav je potrdilo a 1 izdal uradni organ, je lahko naknadno
preklicano, kar se nekaterim delodajalcem zdi nejasno in protislovno.
Izzivi, povezani s pandemijo
Delodajalci poročajo o različnih izkušnjah pri napotovanju delavcev v
obdobju pandemije covida-19. Nekateri so naleteli na težave pri pre-
89