Page 70 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 70
Marko Kukanja, Tanja Planinc in Petr Štumpf

vrste m sp: nastanitvene gostinske obrate, prehrambne gostinske obrate
ter potovalne agencije. Po standardni klasifikaciji dejavnosti v eu (nace)
je bilo v Sloveniji leta 2019 registriranih 13.258 turističnih m sp. Od tega
je bilo 63,44  prehrambnih gostinskih obratov, 28,74  nastanitvenih
obratov in 7,80  potovalnih agencij. Ker vsa podjetja v registru nimajo
javno dostopnih e-poštnih naslovov, smo z metodo naključnega vzorče-
nja vsem m sp, ki imajo javno objavljene e-poštne naslove, poslali 2.875
anket (21,68  vseh m sp). Zbrali smo 277 veljavnih vprašalnikov, ki so
predstavljali osnovo za izvedbo raziskave.

Na Češkem smo podatke pridobili s pomočjo raziskovalcev iz Univerze
Južnočeškega okraja (Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích), ki so
izvorni vprašalnik prevedli v češki jezik. Češki raziskovalci so z metodo
naključnega vzorčenja enako število anket kot v Sloveniji naslovili na tu-
ristične m sp na Češkem. V letu 2018 (podatki za leto 2019 niso bili na
voljo) je bilo na Češkem registriranih 65.806 turističnih m sp. Od tega je
bilo 49,25  prehrambnih gostinskih obratov, 11,89  nastanitvenih obra-
tov in 8,87  potovalnih agencij (Eurostat, b. l.). Zbrali smo 172 veljavnih
vprašalnikov, ki smo jih vključili v analizo. Udeležba v raziskavi je bila v
obeh državah prostovoljna, brez kakršnih koli finančnih nadomestil. Po-
datke smo zbirali v obdobju med aprilom in junijem 2020.

Rezultati

opisna statistika
Rezultati prvega dela študije kažejo (glej preglednico 1), da je bilo v Slo-
veniji največ nastanitvenih m sp, na Češkem pa potovalnih agencij. Za-
nimivo je, da ima največji delež m sp na Češkem (51,4 ) v povprečju
daljšo tradicijo poslovanja (več kot 20 let) kot v Sloveniji, kjer je delež
podjetij, ki imajo tradicijo poslovanja od dveh do petih let ter od desetih
do 20 let enak (25,8 ). V obeh primerih gre večinoma za mikropodje-
tja, saj tako v Sloveniji (82,2 ) kot na Češkem (63 ) m sp zaposlujejo
manj kot pet ljudi. V Sloveniji so na anketo večinoma odgovarjali lastniki
(46 ), na Češkem pa lastniki in menedžerji m sp (49 ). V obeh drža-
vah imajo podjetja v povprečju za od enega do treh mesecev finančnih
resursov (likvidnostnih sredstev) za normalno poslovanje, pri čemer pa
je zanimivo, da menedžerji oziroma lastniki slovenskih m sp večinoma
poročajo (33,1 ), da potrebujejo do tri mesece, da si opomorejo od krize,
v kolikor se le-ta nemudoma konča, medtem ko menedžerji čeških m sp
večinoma ocenjujejo (27,9 ), da za to potrebujejo od šest do dvanajst
mesecev.

70
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75