Page 66 - Turistična podjetja in pandemija covida-19
P. 66
Marko Kukanja, Tanja Planinc in Petr Štumpf

dobju pred pandemijo s širših tematskih področij prešle tudi na specifič-
nejša področja, kot sta okrevanje po krizi ter analiza kriznega upravljanja
v posameznih vrstah turističnih podjetij, kar je bila predvsem posledica
pretekle globalne gospodarske krize. V nadaljevanju povzemamo ključne
raziskave in njihove ugotovitve.

Kimesova (2009) je preučila krizni in prihodkovni menedžment v ho-
telirstvu v času recesije. Raziskava je pokazala, da med hoteli, glede na
vrsto objekta, blagovno znamko in raven ponujene kakovosti, ni bilo ve-
čjih razlik v spopadanju s krizo. Nasprotne pa so bile ugotovitve Kapikija
(2011), ki je ugotovil, da je recesija povzročila resne težave predvsem po-
nudnikom luksuznih storitev v grškem hotelirstvu. Rezultati sovpadajo
z navedbami Hampsona in McGoldricka (2017), ki sta preučila nakupo-
valne vzorce gostov v času recesije in ugotovila, da so gostje mnogo zah-
tevnejši ter pričakujejo (še) višjo »vrednost za denar« (angl. value for mo-
ney). Podobno ugotavljata tudi Alonso-Almeida in Bremserjeva (2013),
ki navajata, da je poleg imidža blagovne znamke učinkovitega poslova-
nja najboljši način za obvladovanje gospodarske krize vzpostavitev baze
lojalnih gostov. Podobno tudi Azabagaoglu in Oramanova (2011), ki na-
vajata, da kljub dejstvu, da se vzorci nakupnega vedenja med krizo spre-
minjajo, gostje raje posegajo po preverjenih blagovnih znamkah.

Pogosta krizna praksa v turističnih podjetjih je tudi zmanjševanje stro-
škov poslovanja (Kukanja in Planinc, 2013). Čeprav pretirano nižanje
stroškov lahko resno ogrozi dolgoročni tržni položaj turističnih podje-
tij, menedžerji pogosto posegajo po tovrstni praksi tako med krizo kot
po njej. Alonso-Almeida in Bremserjeva (2013) sta ugotovili, da je bilo
nižanje stroškov med španskimi hotelirji med gospodarsko krizo leta
2008 ena izmed pogosteje uporabljenih kriznih praks. Čeprav je optimi-
zacija stroškov nujna, pa jo je potrebno izvajati premišljeno (Smallbone
idr., 2012). Zaradi delovne intenzivnosti turizma menedžerji najpogo-
steje posegajo po nižanju stroškov dela. McCool (2012) zato poudarja
pomen osebja za turizem ter predlaga aktivno vključevanje zaposlenih v
krizno upravljanje. Poleg pomena osebja pa je tekom stroškovne optimi-
zacije potrebno upoštevati tudi druge dejavnike, kot so imidž blagovne
znamke, tržni položaj podjetja ter kakovost ponujenih storitev. Podobno
ugotavljata tudi Alonso-Almeida in Bremserjeva (2013), ki navajata, da
se morajo ponudniki na krizne razmere odzvati celostno. Slednje naj za-
jema tako razmislek o izboljšanju kakovosti ponudbe kot skrb za imidž
blagovne znamke, osredotočenost na lojalne goste ter intenzivno trženje.

Poleg nižanja stroškov je pogost krizni ukrep tudi nižanje prodajnih

66
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71