Page 435 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2023. Glasbena društva v dolgem 19. stoletju: med ljubiteljsko in profesionalno kulturo ▪︎ Music societies in the long 19th century: Between amateur and professional culture. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 6
P. 435
harmonija, kontrapunkt in oblikoslovje od ustanovitve glasbene matice ...
punkt, imitacija, dvojni kontrapunkt oktave, decime in duodecime, fuga,
triglasni (trojni) in štiriglasni (četverni) kontrapunkt, kanon, izdelava kon-
trapunktičnih vaj. Oba predmeta sta obravnavala iste učne vsebine tudi v
kasnejših šolskih letih kar je razvidno v poročilih društva Glasbene mati-
ce iz let 1906/07 in 1907/08.6 Poročila iz različnih šolskih let kažejo na nizko
udeleženost učencev pri obeh predmetih. V letu 1893/94 je pouk harmonije,
ki jo je poučeval Matej Hubad (1866–1937), obiskovalo osem učencev. Pouk
kontrapunkta se zaradi nevpisanih učencev v istem šolskem letu ni izvajal
kot tudi ne v letu 1897/98. Ponovno se je ta izvajal v letu 1905/06, ko je pouk
obiskovalo pet učencev, v letu 1906/07 se ta znova ni izvajal in v naslednjem
letu 1907/08 je pouk ponovno stekel. Iz slednjih poročil je razbrati, da se je
v nasprotju z nestalnim izvajanjem predmeta kontrapunkt, predmet har-
monija izvajal, s tem da je bilo število udeležencev nizko. V šolskih letih
1908/09 in 1909/10 je pouk potekal pri obeh predmetih, harmonijo je pou-
čeval Matej Hubad, medtem ko je predmeta harmonija in kontrapunkt po-
učeval mladi Anton Lajovic (1878–1960), ki je bil takrat študent kompozici-
je na dunajskem konservatoriju.7
Prve težnje po razvoju predmeta harmonija in kontrapunkt izvirajo iz
leta 1881, torej leto dni pred ustanovitvijo glasbene šole pri Glasbeni matici,
ko se je pojavil prvi učbenik za harmonijo in kontrapunkt. Učno gradivo,
ki ga je oblikoval češki skladatelj in glasbeni pedagog Anton Foerster (1837–
1926) in je bilo primarno namenjeno učencem v Orglarski šoli v Ljublja-
ni (1877), je prvo učbeniško gradivo za harmonijo in kontrapunkt na Slo-
venskem. Anton Foerster, ki je kot ravnatelj in učitelj deloval na Orglarski
šoli v Ljubljani in se zavedal pomena in vloge kakovostne glasbene vzgoje
ter si prizadeval za sistematično izobraževanje, je spričo umanjkanja učbe-
niških gradiv pripravil lastna za pouk petja in glasbene teorije (Kratek na
vod za poduk v petji, 1867; Teoretično-praktična pevska šola, 1874, 1880, 1888,
1894,1901; Pesmaričica po številkah za nežno mladino, 1882). Enake potrebe
je zaznal tudi na področju harmonije in kontrapunkta, kar ga je spodbudilo
k pripravi učbenika Nauk o harmoniji in generalbasu, o modulaciji, o kon
trapunktu, o imitáciji, kánonu in fugi s predhajajočo občno teorijo glasbe z
6 Poročilo društva Glasbene matice v Ljubljani 1906/07 (Ljubljana: Glasbena matica,
1907), 2, 25, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-OTABRTNU; Poročilo
društva Glasbene matice v Ljubljani 1907/08 (Ljubljana: Glasbena matica, 1908), 21,
http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-2RTGKWOD.
7 Poročila društva Glasbene matice v Ljubljani (1887/88, 1893/94, 1897/98, 1905/06,
1906/07, 1907/08, 1908/09, 1909/10), https://www.dlib.si.
433
punkt, imitacija, dvojni kontrapunkt oktave, decime in duodecime, fuga,
triglasni (trojni) in štiriglasni (četverni) kontrapunkt, kanon, izdelava kon-
trapunktičnih vaj. Oba predmeta sta obravnavala iste učne vsebine tudi v
kasnejših šolskih letih kar je razvidno v poročilih društva Glasbene mati-
ce iz let 1906/07 in 1907/08.6 Poročila iz različnih šolskih let kažejo na nizko
udeleženost učencev pri obeh predmetih. V letu 1893/94 je pouk harmonije,
ki jo je poučeval Matej Hubad (1866–1937), obiskovalo osem učencev. Pouk
kontrapunkta se zaradi nevpisanih učencev v istem šolskem letu ni izvajal
kot tudi ne v letu 1897/98. Ponovno se je ta izvajal v letu 1905/06, ko je pouk
obiskovalo pet učencev, v letu 1906/07 se ta znova ni izvajal in v naslednjem
letu 1907/08 je pouk ponovno stekel. Iz slednjih poročil je razbrati, da se je
v nasprotju z nestalnim izvajanjem predmeta kontrapunkt, predmet har-
monija izvajal, s tem da je bilo število udeležencev nizko. V šolskih letih
1908/09 in 1909/10 je pouk potekal pri obeh predmetih, harmonijo je pou-
čeval Matej Hubad, medtem ko je predmeta harmonija in kontrapunkt po-
učeval mladi Anton Lajovic (1878–1960), ki je bil takrat študent kompozici-
je na dunajskem konservatoriju.7
Prve težnje po razvoju predmeta harmonija in kontrapunkt izvirajo iz
leta 1881, torej leto dni pred ustanovitvijo glasbene šole pri Glasbeni matici,
ko se je pojavil prvi učbenik za harmonijo in kontrapunkt. Učno gradivo,
ki ga je oblikoval češki skladatelj in glasbeni pedagog Anton Foerster (1837–
1926) in je bilo primarno namenjeno učencem v Orglarski šoli v Ljublja-
ni (1877), je prvo učbeniško gradivo za harmonijo in kontrapunkt na Slo-
venskem. Anton Foerster, ki je kot ravnatelj in učitelj deloval na Orglarski
šoli v Ljubljani in se zavedal pomena in vloge kakovostne glasbene vzgoje
ter si prizadeval za sistematično izobraževanje, je spričo umanjkanja učbe-
niških gradiv pripravil lastna za pouk petja in glasbene teorije (Kratek na
vod za poduk v petji, 1867; Teoretično-praktična pevska šola, 1874, 1880, 1888,
1894,1901; Pesmaričica po številkah za nežno mladino, 1882). Enake potrebe
je zaznal tudi na področju harmonije in kontrapunkta, kar ga je spodbudilo
k pripravi učbenika Nauk o harmoniji in generalbasu, o modulaciji, o kon
trapunktu, o imitáciji, kánonu in fugi s predhajajočo občno teorijo glasbe z
6 Poročilo društva Glasbene matice v Ljubljani 1906/07 (Ljubljana: Glasbena matica,
1907), 2, 25, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-OTABRTNU; Poročilo
društva Glasbene matice v Ljubljani 1907/08 (Ljubljana: Glasbena matica, 1908), 21,
http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-2RTGKWOD.
7 Poročila društva Glasbene matice v Ljubljani (1887/88, 1893/94, 1897/98, 1905/06,
1906/07, 1907/08, 1908/09, 1909/10), https://www.dlib.si.
433