Page 203 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 203
Weiss, Jernej, ur. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim | Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific.
Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. https://doi.org/10.26493/978-961-293-425-5.203-217
© 2025 Jakob Barbo
Izbira tempa Mozartovih del
– skozi minsko polje zgodovinskih virov 1
Jakob Barbo
Univerza v Ljubljani
University of Ljubljana (PhD Student)
Wolfgang Amadeus Mozart v svojem pismu očetu Leopoldu konec oktob
1
ra 1777 pri opisovanju igre AnneMarie Stein kritično zapiše: »[N]ikoli ni
dojela najnujnejše in najtežje stvari in glavne stvari v glasbi, in sicer tem-
pa [...]« . Posebno vlogo izbire pravega tempa, ki ga skladatelj za razliko od
2
drugih lastnosti glasbe, kot so tonska višina, ritem, dinamika, artikulacija,
v odsotnosti primernega orodja ni mogel povsem natančno predpisati, pod
pirajo številna druga Mozartova pisma, denimo tisto, v katerem skladate
lja Muzija Clementija gladkomalo okliče za šarlatana, saj »na sonato napiše
Presto, celo Prestissimo in alla Breve. – Igra pa Allegro v 4/4 taktu.« . O pra
3
vi obsesiji Mozarta z določanjem pravega tempa pričajo tudi številne ohra
njene spremembe in dopolnitve besednih oznak, popravljanje taktnic, celo
prepisovanje odsekov iz enega taktovskega načina v drugega. V svojih de
lih Mozart tako uporabi kar 97 različnih besednih oznak za tempo. Bržko
4
ne lahko tako njegovo besedno oznako Rondoja K. 298 Allegreto grazioso,
1 Raziskovalno delo je podprla štipendija Univerzitetne ustanove ing. Milana Lenarči
ča.
2 »[S]ie das nothwendigste und härteste und die hauptsache in der Musique niemahlen
bekommen, nämlich das tempo […]«, Wilhelm A. Bauer in Otto Erich Deutsch, Briefe
und Aufzeichnungen (Kassel: Bärenreiter, 1963), št. 355.
3 »[…] er schreibt auf eine Sonata Presto auch wohl Prestißimo und alla Breve. — und spiel-
lt sie Allegro im 4/4 tackt.«, Ibid., št. 750.
4 Helmut Breidenstein, Mozarts Tempo-System: Ein Handbuch für die professionelle
Praxis (BadenBaden: Tectum Wissenschaftsverlag, 2015), 9.
203