Page 205 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 205

izbira tempa mozartovih del – skozi minsko polje zgodovinskih virov
            Mozartove glasbe se je torej treba opreti na načela tempa ordinaria, ki bi
            jih v zvezi s taktovskim načinom skladbe lahko grobo povzeli: večja kot je
            notna vrednost v imenovalcu taktovskega načina, počasnejša je doba. 11
                 Kljub temu da hierarhiji, v kateri metrum prednjači pred besedno
            oznako, in dejstvu, da Mozartove oznake niso le pokazatelj karakterja stav-
            ka, sodobni raziskovalci ne oporekajo, se za interpretacijo željenih tempov
            še vedno pogosto uporablja vire, ki kljub časovni in prostorski bližini Mo-
            zartu z njegovimi nameni nimajo nujno veliko skupnega. Za primer vze-
            mimo alla breve taktovski način. Ta je po razumevanju teoretikov, kot sta
            Kirnberger in Quantz, pomenil podvojitev tempa 4/4 taktovskega načina,
            po drugi strani pa Riepel opozarja, da je pogosto izvajan prehitro ali Mar-
            purg, ki pravi, da »hitrost ne sme narasti v norijo«.  Tako ne preseneča sklep
                                                         12
                                  13
            nekaterih raziskovalcev,  da je Mozart moral uporabljati različne vrste alla
            breve taktovskega načina, katerega hitrost nista določila le taktovski način
            in besedna oznaka, marveč tudi zvrst, ali pa da je ta ločitev alla breve na dve
            vrsti, »zaenkrat [...] zavita v temo«, da teoretiki 18. stoletja ali »niso napisali
            ničesar« ali pa so se še vedno držali »nerealističnega alla breve = dvakrat hit-
            reje«.  A kako lahko takšno interpretacijo sprejmemo z ozirom na besede
                 14
            Leopolda: »Alla breve je okrajšava za sodi takt. Ima le dva dela in ni nič dru-
                                                          15
            gega kot na dva dela razdeljen štiričetrtinski takt.«  Stroga, relacijska loči-
            tev med vlogo četrtinke v 4/4 taktovskem načinu in alla breve je omogočila
            tudi praktično primerjavo hitrosti različnih dob v stavkih obeh taktovskih
            načinov, s čimer sistem omogoča precej natančno posredovanje informacije
            o hitrosti. Takole Wolfgang očetu naroča glede hitrosti izvajanja Haffnerje-
            ve simfonije s prvim stavkom, pisanim v štiričetrtinskem taktovskem nači-
            nu, zadnjim pa v alla breve: »prvi Allegro mora biti precej ognjevit. – Zadnji
            – tako hiter, kot je le mogoče.« 16
            11   Pri tem je doba notna vrednost v imenovalcu, razen v primeru 'trioliziranih' taktovskih
                 načinov, kot so na primer 6/8 in 6/4 (sestavljena iz po dveh dob), ali 9/8 (iz treh dob), 12/8
                 (iz štirih dob) in tako naprej.
            12   Citirano po: Breidenstein, Mozarts Tempo-System, 13, 34.
            13   Helmut Breidenstein, »Mozart’s Tempo Indications: What do they refer to?«, Das Or-
                 chester 52, št. 3 (2004): 17–22.
            14   Breidenstein,  Mozarts Tempo-System, 47.
            15   »Der Allabreve ist eine Abkürzung des geraden Tactes. Er hat nur zween Theile, und ist
                 nichts anders, als der in zween Theile gebrachte Vierviertheiltact.« Mozart, Versuch einer
                 grundlichen Violinschule, 29.
            16   »das Erste Allegro muß recht feüerig gehen. – das letzte –so geschwind als es möglich ist«.
                 Bauer in Deutsch, Briefe und Aufzeichnungen, št. 684.


                                                                              205
   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210