Page 204 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 204

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
            ma non troppo presto, però non troppo adagio. Così-così-con molto garbo ed
            espressione razumemo kot šalo na račun lastne pedantnosti. 5
                 O Mozartovih nerazumljenih prizadevanjih posredovati željeni tempo
            poustvarjalcem svojih del pričajo številna tozadevna nestrinjanja glasbeni-
                                                                      6
            kov, o katerih lahko beremo v času takoj po skladateljevi smrti,  prav tako
            so se za podobno jalove izkazale naknadne metronomizacije skladateljevih
            del. Pri slednjih gre vendarle za pravzaprav terciarne vire, ki bolj kot o hi-
            trosti glasbe pričajo o hitrosti, s katero se je z naglim širjenjem in narašča-
                                                                    8
                                                            7
            jočo priljubljenostjo spreminjala njena interpretacija.  Goebel  opozarja, da
            je do napak pri interpretaciji že neposredno po Mozartovi smrti prihajalo
            zaradi zanemarjanja pomembnosti taktovskega načina. Ta ja še v Mozarto-
            vem času kraljeval na vrhu hierarhije deskriptorjev tempa, beseda za tem-
            po pa je služila zgolj kot dodatna informacija. V hierarhiji je prišlo do me-
            njave – beseda za tempo je taktovski način izpodrinila,  proces zamenjave
                                                               9
            v pozabo tonečega sofisticiranega sistema zapisovanja tempa pa je pomagal
            pospešiti metronom.
                 Mozart je hierarhijo metruma in besedne označbe zanesljivo razumel
            še v prvem, starejšem smislu. Kot piše oče Leopold v Versuch einer gründli-
            chen Violinschule iz 1756, po tem ko našteje uporabne taktovske načine: »Ti
            taktovski načini že zadostujejo, da do neke mere pokažemo naravno razliko
                                               10
            med počasno in živahno melodijo [...]«.  Šele pozneje predstavi tudi besedne
            oznake, ki to glavno informacijo o hitrosti dopolnjujejo. Za interpretacijo
            5    Že Rondo sam nosi šaljivo oznako Rondieaoux, napisano na sredo lista. Besedna oznaka
                 za tempo sledi levo. Wolf-Dieter Seiffert, »Neue Mozart Ausgabe, Serie VIII: Kammer-
                 musik«, ur. Jaroslav Pohanka, kritično poročilo (Kassel: Bärenreiter-Verlag, 1989).
            6    Glej: Reinhard Goebel, »Mozart: Serenades«, predgovor k zgoščenki (Holzgerlingen:
                 Hännsler Classics, 2021).
            7    Najbližje Mozartovega življenja so metronomizacije, ki jih je za opero Don Giovanni
                 za Allgemeine Musikalische Zeitung priskrbel Johann Wenzel Tomaschek, o katerem
                 tedanji urednik Gottfried Wilhelm Fink poroča, da je v Prago prišel leta 1791, štiri
                 leta po prazivedbi priljubljene opere. Tomaschekovo navdušenje nad delom, ki bi naj
                 ga po besedah Finka izvajala enaka zasedba, ki je delo igrala pod Mozartovim vod-
                 stvom, naj bi bilo tolikšno, da je lahko celotno opero na klavir zaigral po spominu.
                 Gottfried Wilhelm Fink, »Ueber das Bedürfniss, Mozart’s Hauptwerke unserer Zeit
                 so metronomisirt zu liefern, wie der Meister selbst sie ausführen liess«, Allgemeine
                 musikalische Zeitung 41, št. 25 (1839): 477–80.
            8    Goebel, »Mozart: Serenades«, 6.
            9    George Houle, Meter in music, 1600–1800: Performance, perception, and notation
                 (Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press, 1987), 60–1.
            10   »Diese Gattungen der Tacte sind schon hinlänglich den natürluchen Unterschied einer
                 langsamen und geschwinden Melodie einigermassen anzuzeigen […]«, Leopold Mozart,
                 Versuch einer grundlichen Violinschule (Augsburg: Lotter, Johann Jacob, 1756), 28–9.


            204
   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208   209