Page 209 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 209

izbira tempa mozartovih del – skozi minsko polje zgodovinskih virov
                                                      27
            imen, ki pričajo o njegovi široki razgledanosti,  omenja denimo Carla Phil-
            lippa Emanuela Bacha, Tosija in Agricolo, Riepla, d‘Alemberta, Reameau-
                       28
            ja in druge.  V istemu pismu ženo in sina, ki je opazil francoski prevod Le-
            opoldove violinske šole v izložbi trgovine, prosi, da mu ga pošljeta, saj ga
            za razliko od drugega prevoda, izdanega v času njegovega življenja, v nizo-
            zemščini, v svojem arhivu še ni imel. Wolfgang mu obljubi, da bo knjigo
            posal, zraven pa dodal tudi Tonwissenschaft und Tonseztekunst Georga Jo-
            sepha Voglerja. Dejstvo je zanimivo, saj je Voglerja, manheimskega vice ka-
            pelnika, Mozart v pismu očetu 4. novembra 1777 opisal kot »mračnega glas-
            benega šaljivca, izredno domišljavega in nesposobnega človeka«, ki da »ga ves
            orkester ne mara«, a je knjigo očetu vseeno poslal, saj je poznal očetovo za-
            nimanje za glasbeno teorijo – očitno tudi tistih skladateljev, ki jih sam ni
            cenil.  Oba razpona imen pričata o Leopoldovem poznavanju in zanima-
                 29
            nju za vire iz vse Evrope iz različnih časovnih obdobij, kažeta pa tudi na
            njegovo trdno prepričanje, da lahko prispeva k razvoju glasbene teorije, pa
                                                                 31
                                             30
            tudi na nujnost takšnega prispevka.  Kot ugotavlja Ford,  je treba »Versu-
            ch razumeti kot popoln izraz Leopoldove ideologije«, ki temelji na metodič-
            nem izobraževanju – delo naj bi po Leopoldovih lastnih besedah »utrlo pot
            mladim, ki imajo radi glasbo [...], obeh spolov in vseh slojev [...], z gotovostjo
            vodilo k dobremu glasbenemu okusu«, s čimer bi se izognili pustiti »najlepše
            darove narave [...] tavati kot neoskrbovane sadike v gozdu.« 32
                 Enotno stališče glede zapisa metruma in tempa, ki smo ga izkazali, ter
            aktualnost in natančnost Leopoldove šole nam torej omogočata, da jo poleg
            Wolfgangovih lastnih zapisov prištevamo med zanesljive vire za interpre-
            tacijo zapisa tempa. S temi viri vzpostavljeni teoretični sistem je že sam po
            sebi precej robusten, v primeru vrzeli pa se je smotrno najprej obrniti na te-
            oretske traktate avtorjev, ki jih Leopold omenja v svoji šoli. Ostali viri lahko
            27   Thomas McPharlin Ford, »Between Aufklärung and Sturm und Drang: Leopold and
                 Wolfgang Mozart’s view of the World« (Doktorska disertacija, University of Adelai-
                 de, 2011).
            28   »Tosija in Agricole, [...] Fuxa, Riepla, Marpurga, Mathesona, Spies, Scheibeja, d‘Alember-
                 ta, Rameauja in drugih«, Bauer in Deutsch, Briefe und Aufzeichnungen, št. 452.
            29   Leopold je na Wolfgangovo pismo, v katerem se je obregnil ob Voglerja, odgovoril sled-
                 njemu v obrambo, češ da je »oseba, ki je, kot vem, izdala traktat o glasbeni kompoziciji.
                 Zelo dobro se spozna na konktrapunkt in algebro ter ima pod svojim nadzorom glasbeno
                 šolo ali akademijo za mlade […] mora biti zelo pameten človek, saj ima volilni [knez] o
                 njem zelo visoko mnenje.« Ibid., št. 365.
            30   Ford, »Between Aufklärung and Sturm und Drang: Leopold and Wolfgang Mozart’s
                 view of the World,« 32–4.
            31   Ibid.
            32   Ibid., 33–4.


                                                                              209
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214