Page 219 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 219

Weiss, Jernej, ur. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim | Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific.
                         Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. https://doi.org/10.26493/978-961-293-425-5.219-239
                         © 2025 Urban Stanič









                 Upoštevanje historičnega konteksta pri skladanju
                 kadenc za klavirske koncerte W. A. Mozarta

                 Urban Stanič
                 Univerza v Ljubljani
                 University of Ljubljana (PhD Student)




                 Uvod
            Mozartovi klavirski koncerti so glasba, ki se je od njenega nastanka pa do
            danes ustalila kot nepogrešljiv del repertoarja praktično vsakega klasične-
            ga pianista. Tudi če se pianist odloči, da bo izvajal pretežno glasbo iz dru-
            gih obdobij, se s koncerti W. A. Mozarta sreča vsaj v toku študija. Nema-
            lo pianistov, kot so npr. Daniel Barenboim, Murray Perahia, Alfred Brendel
            in Vladimir Aškenazi, je posnelo cel opus koncertov. Kljub temu pa neka-
            tera odprta vprašanja in nedvomna zgodovinska dognanja ostajajo v sen-
                                                                     1
            ci izvajalske tradicije. Skladanje in improviziranje “Eingangov” ter kadenc,
            igranje bassa continua in improvizacija ter dopolnjevanje notnega teksta
            na splošno so le tri obsežne teme, ki jih v skladu s historičnim konteks-
            tom upoštevajo le redki izvajalci. Osnovno vodilo pri vseh treh je, da not-
            ni tekst ne pomeni vedno dobesedno tistega, kar piše. Na nekaterih mestih
            1    »Eingangi so veliko krajši in enostavnejši od kadenc; njihova vloga je: povezovanje
                 dveh delov stavka ob tem, da predhodni del le redko odseva v njih. V angleščini se
                 imenujejo lead-ins, saj vodijo do naslednjega dela skladbe. Skoraj vedno so zgraje-
                 ni na dominanti tonalitete, ki sledi. Zato je verjetno bolje, da jih pojmujemo kot uvod
                 v naslednji del in ne kot most med dvema deloma. V Eingangih se skoraj nikoli ne
                 pojavijo teme ali motivi iz ostalih delov koncerta; namesto tega jih gradijo lestvice,
                 skoki, okraski in različne pasaže.« Eva Badura-Skoda in Paul Badura-Skoda, Inter-
                 preting Mozart: The Performance of His Piano Pieces and Other Compositions (New
                 York: Routledge, 2010), 251, 275, v: Urban Stanič, Upoštevanje historičnega konteks-
                 ta pri izvedbi in interpretaciji klavirskih koncertov W. A. Mozarta (magistrska nalo-
                 ga, Akademija za glasbo Univerze v Ljubljani, 2021), 17.


                                                                              219
   214   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224