Page 222 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 222

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
                 Slog Mozartovih kadenc
            Pri pisanju kadence se lahko orientiramo po slogu Mozartovih lastnih ka-
            denc, seveda pa nam tega ni treba upoštevati. Skladatelji od Beethovna da-
            lje so napisali mnogo kadenc za Mozartove koncerte, ki jim kadence manj-
            kajo, v lastnem slogu. Poslušalec morda doživi prevelik šok ob spremembi
            sloga med predhodnim delom stavka in kadenco ter med kadenco in zak-
            ljučnim tuttijem. Po mnenju Eve in Paula Badura-Skoda je takšno mešanje
            slogov nedopustno. Po našem mnenju ima tak preskok komičen učinek, če
            je preveč nenaden in če je kontrast prevelik. Uporaba prvin iz drugih glas-
            benih slogov pa je popolnoma legitimna, še posebej, če upoštevamo, da se
            Mozartovi sodobniki verjetno niso ravnali po njegovih ostalih kompozici-
            jah. V umetnosti je včasih moteč kontrast tudi sam po sebi umetniška prvi-
            na. Vseeno pa se lahko zelo poglobimo v Mozartov slog, če se poskušamo
            ravnati po njegovem načinu pisanja. Eva in Paul Badura-Skoda sta izlušči-
            la nekaj t. i. pravil, ki veljajo za Mozartove kadence, še posebno za kadence
            hitrih stavkov. Kadence tudi razčlenita in raziščeta Mozartov proces kom-
            poniranja. Bolj splošna pravila za kadence je napisal že D. G. Türk (1750–
            1813), ki kot Mozartov sodobnik ponuja vpogled v prakso tistega obdobja.
                 Po mnenju D. G. Türka je namen kadence, da »ne samo zadrži uči-
            nek, ki ga je naredila skladba, ampak ga tudi ojača, kolikor je možno.« Ka-
            denca naj torej sledi značaju stavka. Če je stavek vesel in nedolžen, naj bo
            takšna tudi kadenca, podobno pa velja za mračnejše stavke. Da ohranimo
            povezavo s stavkom, pa Türk svetuje, naj uporabimo material, ki je v njem
            najpomembnejši. Smisel kadence po njegovem ni razkazovanje tehničnih
            spretnosti, kar velja tudi za vse ostale dodatke originalnemu tekstu. Značaj
            skladbe lahko zadržimo z uporabo motivov iz stavka, ki so citirani dobese-
            dno, v transpoziciji ali pa variirani na različne načine. Harmonski postopi,
            ki jih uporabljamo, naj sledijo tistim, ki jih je uporabil skladatelj, kakor pra-
            vi tudi Türk: »Pod nobenim pogojem ni dovoljeno zaiti v glasbene vode, kjer
            skladatelj v skladbi ni bil. To pravilo ima osnovo, mislim, v zakonu enovito-
                                  6
            sti umetniškega dela ...«.  Mozart v svojih kadencah ne modulira v druge to-
            nalitete, harmonske spremembe imajo vedno kvečjemu funkcijo izmika.
            Modulacija je sicer značilna za npr. Beethovna. Izogiba se zapletenim har-
            monskim alteracijam, če pa jih že uporabi, pa se kmalu vrne v prvotno tona-
            liteto. Eva in Paul Badura-Skoda razvrstita Mozartove hitre stavke (cantabile
            6    Daniel Gottlob Türk, Clavierschule oder Anweisung zum Clavierspielen für Lehrer
                 und Lernend (Leipzig: Schwickert, 1789), 387f, v: Eva Badura-Skoda in Paul Bad-
                 ura-Skoda,  Interpreting Mozart: The Performance of His Piano Pieces and Other
                 Compositions (New York: Routledge, 2010), 256–7.


            222
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227