Page 220 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 220

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
            historično informirane izdaje, kot so Bärenreiter ali Neue Mozart-Ausga-
            be, že predlagajo „alternativno“ interpretacijo. Izvajalci, ki pri interpreta-
            ciji uporabijo svoje globoko in obsežno znanje ter sledijo najnovejšim dog-
            nanjem o izvajalski praksi Mozartovega časa, so npr. Robert Levin, Dalibor
            Miklavčič, Paul Badura-Skoda idr. V prispevku se bomo osredotočili na le
            en aspekt interpretacije, in sicer skladanje kadenc. Poskusili bomo osvetli-
            ti proces Mozartovega skladanja s pomočjo analize njegovih in avtorjevih
            kadenc, dotaknili pa se bomo tudi vprašanja, zakaj bi lastno kadenco sploh
            napisali.

                 Kadence v klavirskih koncertih druge polovice 18. stoletja

            V osemnajstem stoletju še ni obstajala jasna ločnica med skladateljem in iz-
            vajalcem, kot z redkimi izjemami velja danes. Edini glasbeniki, ki so sklad-
            be le izvajali, so bili amaterji (“Liebhaber”), ki niso imeli razvite sposob-
            nosti komponiranja ali improvizacije in za katere so skladatelji izpisovali
            okraske ter kadence. Ti so bili seveda številni, a izvajalci na najvišjem oz.
            profesionalnem nivoju so bili brez izjeme tudi skladatelji. S tem ima med
            drugim opraviti dejstvo, da je bila glasba, ki se je na koncertih izvajala, pre-
            težno novokomponirana glasba in ne glasba iz preteklih obdobij. Pojem iz-
            vajanja starejše glasbe in obujanja starih mojstrov se je razvijal le počasi in
            se je razmahnil v obdobju romantike, danes pa velika večina izvajane glas-
            be izvira iz preteklosti. Glasbeniki so torej izvajali svojo glasbo ali glasbo
            svojih sodobnikov. Navada je bila, da so izvajalci improvizirali v nekaterih
            delih svojih skladb, pa tudi pri izvajanju skladb sodobnikov.
                 V stavku klasicističnega klavirskega koncerta je skoraj vedno mesto,
            kjer se orkester ustavi na kvartsekstakordu tonike in preneha igrati, solist
            pa ima prosto pot, da zaigra solistični vložek, ki vodi v zaključni tutti or-
            kestra. Ta vložek imenujemo kadenca. Izvajalec lahko zaigra prej izpisa-
            no kadenco, kot je praksa pri koncertih od romantike dalje, ali improvizira
            lasten vložek. Meja med improvizacijo in komponirano lastno kadenco ni
            jasna, saj ima tudi improvizacija navadno določeno strukturo, ki jo določi-
            mo pred izvedbo ali pa jo razumemo že intuitivno zaradi ponotranjenega
            občutka za značaj stavka. Prav tako lahko kompozicija vsebuje dele, kjer ni
            nujno, da vedno zaigramo enake note, morda le enako harmonijo. Koncert
            v Es-duru, K. 271, ima za prvi in drugi stavek po dve kadenci, ki sta si zelo
            podobni, le da je ena od njih daljša in vsebuje več materiala, kar kaže na to,


            220
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225