Page 291 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 291
Povzetki
Jakob Barbo
Izbira tempa Mozartovih del – skozi minsko polje zgodovinskih virov
Priljubljenost del Wolfganga Amadeusa Mozarta od njihovega nastanka
vse do danes je botrovala nastnaku številnih zmot glede njihove interpre-
tacije, še posebej na področju izbire pravega tempa – področju, ki je bilo
skladatelju še posebej pomembno. Pogosto se sekundarni viri zadovoljijo
z opiranjem na zgodovinske vire, ki so nastali prostorsko in časovno bli-
zu skladateljevega časa, kar pa nikakor ni zadostni pogoj za njihovo re-
levatnost. Najprej bomo opredelili ključne, neizpodbitne vire: Mozartov
lastni zapis, njegove spremembe tega zapisa, njegova pisma, prav tako pa
tudi zapise njegovega očeta Leopolda. Vsak izmed njih bo predstavljen, po-
sebna podrobnost pa bo namenjena prav Leopoldu, katerega violinska šola
Versuch einer gründlichen Violinschule iz leta 1756 je pogosto odslovljena
zgolj kot priročnik za začetnike, čeprav se od podobnih šol razlikuje po te-
meljitosti in globokem uvidu, ki je rezultat teoretikove široke razgledanosti
in izpolnjevanja življenjskega poslanstva. Kot najpomembnejši element za-
pisa tempa izide taktovski način, ki mu sledi besedna oznaka kot dopolni-
la, pozneje razvita informacija. Pomembnost pravilnega in pasti napačnega
razumevn ja elementov zapisa tempa prikazujem na primeru, na katerem je
preizkušena tudi vzpostavljena hierarhija relevantnih virov.
Ključne besede: Wolfgang Amadeus Mozart, Leopold Mozart, tempo,
metrum
291