Page 293 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 293

povzetki
            namenili skladbi Sérénade aux étoiles [Serenada za zvezde], ki je leta 1913
            prejela prvo nagrado na tekmovanju Modern Composers‘ Series in je bila
            objavljena pri Art Publication Society (St. Louis). Namen te založniške se-
            rije je bil zagotoviti širok dostop do glasbenega izobraževanja z objavo not-
            nih zapisov »z verodostojnimi napotki za uporabo pedal, postavitev prstov
            in fraziranje«, hkrati pa tudi posredovanje »skladateljeve poetične zami-
            sli«. Tako so notni zapisi vključevali tudi skladateljske opombe k objavlje-
            ni skladbi, ki so se nanašale na vprašanja interpretacije. Te opombe bomo
            obravnavali v povezavi z interpretacijo sodobnega izvajalca, ki je bila orga-
            nizirana za namen te analize. Raziskava za ta prispevek je del projekta »In-
            stitucionalizacija moderne meščanske glasbene kulture v 19. stoletju v civil-
            ni hrvaški in vojni krajini«.
                 Ključne besede: Vittorio/Victor Radeglia, glasbena zapuščina,
                 Sérénade aux étoiles, tekmovanje Modern Composers‘ Series,
                 Art Publication Society


                 Luba Kijanovska
                 Ukrajinska operna pevka Solomia Krušelnicka v procesu umetniške emancipacije poznega
                 19. in zgodnjega 20. stoletja
            Življenje in delo slavne operne zvezde Solomie Krušelnicke bosta služila
            kot primer, s katerim bo ponazorjeno, kako razumeti posebno ukrajinsko
            emancipacijo. Krušelnicka se je v evropsko glasbeno zgodovino zapisala
            zlasti kot interpretka vloge Madame Butterfly v istoimenski operi Giaco-
            ma Puccinija, ki ji je uspelo omenjeno opero rešiti po začetnem poraznem
            odzivu. Ostali dosežki, ki jih je nanizala kot operna in komorna pevka, pe-
            dagoginja in družbeno angažirana oseba, pa so tisti, zaradi katerih Kru-
            šelnicka spada med najizrazitejše predstavnice umetniške emancipacije na
            prehodu iz 19. v 20. stoletje. Na začetku kariere se je sicer znašla v hudem
            konfliktu z okolico, vendar se je ta zanjo razrešil izjemno pozitivno, saj je v
            tem obdobju gibanje za pravice žensk izrazito napredovalo. Njen oče, ki je
            bil duhovnik, je podpiral namero hčere, da bi se glasbeno izobrazila, čeprav
            je zaradi tega zavrnila poroko, ki bi ji močno koristila. Pisma in dokumenti
            jasno kažejo, kako je Solomia Krušelnicka dojemala svobodo žensk v takra-
            tni družbi, ko je bila ta pereč problem v konservativnem okolju grškokato-
            liških klerikalcev. V njeni umetniški karieri je zato vprašanje ženske sa-
            mozavesti tesno povezano z osebnim in psihološkim portretom umetnice.
            Njen psihološki tip je bil ambivertirana in ambivalentna osebnost, pri kate-
            ri so bile moške in ženske značilnosti uravnotežene, kar se je pri njej izrazi-


                                                                              293
   288   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298