Page 296 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 296
glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
Helmut Loos
Dirigent: pravica in učinek
Elias Canetti v svojem glavnem filozofskem delu Množica in moč, ki je izšlo
leta 1960, dvakrat navede »resno glasbo« kot primer, na katerem ponazori
delovanje družbe. Orkester je zanj družbeni kristal – majhna, toga skupina
ljudi, katere namen je spodbuditi množico. V njegovi stalnosti posamezni-
ki izginejo in kljub različnim funkcijam nastopajo le kot celota. Glasbeni-
kov v orkestru ne dojemamo posamično, temveč vedno kot orkester. Ob
koncu dela Canetti predstavi še dirigenta, saj ni primernejše funkcije, ki
bi bolje ponazorila naravo moči, kot je njegova. Glasba ima za ljudi izje-
men pomen in zdi se samoumevno, da obiskujemo koncerte, na katerih
lahko prisluhnemo simfonijam. Dirigent jih posreduje zgolj kot služabnik.
On je tisti, ki ima moč, da odloči o življenju in smrti glasov. Raznolikost
glasbil predstavlja človeško raznolikost, orkester pa je kot zbor vseh najpo-
membnejših tipov ljudi. Pripravljenost glasbenikov prisluhniti dirigentu je
tisto, kar mu omogoča strniti orkester v celoto, ki jo nato predstavi javno-
sti. Celoten koncert z vsemi svojimi obredi je osredotočen na dirigenta, ki
ga množica v dvorani vidi kot vodjo. Nad svojo malo vojsko poklicnih glas-
benikov izvaja popoln nadzor, edini ima v lasti partituro in je tako vsepri-
soten. Dirigent predstavi delo v njegovi sočasnosti in sosledju: dokler tra-
ja koncert, na svetu ne obstaja nič drugega – in prav tako dolgo je dirigent
vladar sveta.
Ključne besede: Felix Mendelssohn Bartholdy, Felix Weingartner,
Beethovnova podoba, zmerjanje dirigenta, raziskava vodenja
Wolfgang Marx
Umetna inteligenca in glasbena interpretacija
Generativna UI se vse pogosteje uporablja za ustvarjanje glasbe. To pog-
lavje proučuje, kakšen vpliv ima ta pojav na vidike glasbene interpretacije.
Glede na način, kako UI ustvarja besedila, slike, glasbo in druge vsebine,
je verjetno, da bo – v primerjavi s človeškimi ustvarjalci – zmanjšala raz-
pon interpretacijskih različic v svojih rezultatih. Ta trditev je razdelana v
treh korakih: najprej je predstavljenih več primerov pesmi, ki jih je ustva-
rila UI, da bi orisali, kaj trenutno zmore. Drugič, opisan je način delovanja
velikih jezikovnih modelov (LLM) – osnovnih sistemov številnih genera-
torjev UI –, iz katerega je razvidno, da so LLM nagnjeni k standardizaciji
svojih rezultatov, pri tem pa odstranijo tudi vse posebnosti ali idiosinkra-
zije, ki bi jih utegnili (nezavedno) vključiti človeški ustvarjalci. Rezultati
296