Page 294 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 294

glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
            lo v širini duha ter intelektualni sposobnosti posploševanja, analiziranja in
            reševanja strateških nalog. Takšno hipotezo je mogoče podkrepiti z nasle-
            dnjimi dejstvi: Krušelnicka je bila goreča zagovornica pravice, da si sama
            izbere poklic in se izobražuje, z moškimi je komunicirala kot enakoprav-
            na sogovornica in odkrito izražala svoja stališča; navedeno potrjujejo tudi
            njen celosten intelektualni razvoj, znanje osmih tujih jezikov in pogloblje-
            ne znanstvene študije vseh njenih vlog. Znaki njene uspešne emancipacije
            so bili finančna neodvisnost in načela, ki jih je dosledno zagovarjala tudi v
            konfliktnih situacijah. Trdno stališče je imela tudi, ko se je borila za kultur-
            ne vrednote svojega naroda.
                 Ključne besede: evropska opera prve tretjine 20. stoletja, emancipacija,
                 gibanje za pravice žensk, ukrajinska glasbena umetnost,
                 samouresničena osebnost, ambivertiran psihološki tip

                 Darja Koter
                 Poskus analize vplivov na umetniško interpretacijo dirigenta – Lovro Matačić na slovenskih
                 glasbenih odrih
            Prispevek se osredotoča na umetniško pot dirigenta Lovra Matačiča (1899–
            1985) v njegovih mladostnih letih med obema svetovnima vojnama, ko je
            večkrat nastopil na slovenskih odrih, ki so predstavljala vir njegovega nav-
            diha in umetniške rasti. V ospredju so dognanja o vplivu glasbene izobraz-
            be, ki sooblikuje in tlakuje kariero vsakega umetnika, nadalje smo upošte-
            vali dosedanje znanstvene razčlembe in ugotovitve, Matačićeve sposobnosti
            individualnega izražanja za dirigentskim pultom, vplive pulziranja kultur-
            nega prostora in ne nazadnje smo ugotavljali zmožnostih poustvarjalnih
            ansamblov na celostni princip umetniškega izražanja, s katerimi je Mata-
            čič sodeloval. Sodil je med dirigente, ki so imeli sposobnost zvočno sliko
            zaokrožiti z miselnimi in čustvenimi vidiki skladatelja ter z znanjem, spo-
            sobnostjo in energijo interpreta. Verjel je, da končna oziroma dokončna in-
            terpretacija ne obstaja ter da je glasbeno delo dokončano šele s poglobljeno
            interpretacijo, ki upošteva celovito skladateljevo osebnost, okoliščine na-
            stanka dela in njegovo strukturo ob upoštevanju skladateljeve ideje, vseh
            glasbenih elementov in arhitekturno gradnjo oblike. Bil je prepričan, da je
            poglabljanje v avtorjev opus, njegovo osebnost in okoliščine, ki so obkroža-
            le nastajanje dela, dolgotrajen proces, zato se je vse življene posvečal izbra-
            nim opusom ter tako poglabljal svoj stik s skladateljem in dosegal vrhunske
            interpretacije. Lovro Matačić je imel izrazito sposobnost intuicije in moč
            osebne energije – in z vsemi temi dejavniki je sooblikoval interpretacijo iz-


            294
   289   290   291   292   293   294   295   296   297   298   299