Page 294 - Weiss, Jernej, ur./ed. 2025. Glasbena interpretacija: med umetniškim in znanstvenim┊Music Interpretation: Between the Artistic and the Scientific. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 8
P. 294
glasbena interpretacija ... | music interpretation ...
lo v širini duha ter intelektualni sposobnosti posploševanja, analiziranja in
reševanja strateških nalog. Takšno hipotezo je mogoče podkrepiti z nasle-
dnjimi dejstvi: Krušelnicka je bila goreča zagovornica pravice, da si sama
izbere poklic in se izobražuje, z moškimi je komunicirala kot enakoprav-
na sogovornica in odkrito izražala svoja stališča; navedeno potrjujejo tudi
njen celosten intelektualni razvoj, znanje osmih tujih jezikov in pogloblje-
ne znanstvene študije vseh njenih vlog. Znaki njene uspešne emancipacije
so bili finančna neodvisnost in načela, ki jih je dosledno zagovarjala tudi v
konfliktnih situacijah. Trdno stališče je imela tudi, ko se je borila za kultur-
ne vrednote svojega naroda.
Ključne besede: evropska opera prve tretjine 20. stoletja, emancipacija,
gibanje za pravice žensk, ukrajinska glasbena umetnost,
samouresničena osebnost, ambivertiran psihološki tip
Darja Koter
Poskus analize vplivov na umetniško interpretacijo dirigenta – Lovro Matačić na slovenskih
glasbenih odrih
Prispevek se osredotoča na umetniško pot dirigenta Lovra Matačiča (1899–
1985) v njegovih mladostnih letih med obema svetovnima vojnama, ko je
večkrat nastopil na slovenskih odrih, ki so predstavljala vir njegovega nav-
diha in umetniške rasti. V ospredju so dognanja o vplivu glasbene izobraz-
be, ki sooblikuje in tlakuje kariero vsakega umetnika, nadalje smo upošte-
vali dosedanje znanstvene razčlembe in ugotovitve, Matačićeve sposobnosti
individualnega izražanja za dirigentskim pultom, vplive pulziranja kultur-
nega prostora in ne nazadnje smo ugotavljali zmožnostih poustvarjalnih
ansamblov na celostni princip umetniškega izražanja, s katerimi je Mata-
čič sodeloval. Sodil je med dirigente, ki so imeli sposobnost zvočno sliko
zaokrožiti z miselnimi in čustvenimi vidiki skladatelja ter z znanjem, spo-
sobnostjo in energijo interpreta. Verjel je, da končna oziroma dokončna in-
terpretacija ne obstaja ter da je glasbeno delo dokončano šele s poglobljeno
interpretacijo, ki upošteva celovito skladateljevo osebnost, okoliščine na-
stanka dela in njegovo strukturo ob upoštevanju skladateljeve ideje, vseh
glasbenih elementov in arhitekturno gradnjo oblike. Bil je prepričan, da je
poglabljanje v avtorjev opus, njegovo osebnost in okoliščine, ki so obkroža-
le nastajanje dela, dolgotrajen proces, zato se je vse življene posvečal izbra-
nim opusom ter tako poglabljal svoj stik s skladateljem in dosegal vrhunske
interpretacije. Lovro Matačić je imel izrazito sposobnost intuicije in moč
osebne energije – in z vsemi temi dejavniki je sooblikoval interpretacijo iz-
294