Page 67 - Poštuvan, Vita (ur.). 2020. Znanja, spretnosti in kompetence na področju duševnega zdravja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 67
Prepoznava in ukrepanje ob samomorilnem vedenju
Preglednica 1 Znanja in kompetence psihologov na področju preprečevanja samomora
Znanja Kompetence
• Značilnosti pojava samomorilnega vede- • Poznavanje načinov promocije duševnega
nja v slovenskem prostoru zdravja
• Dejavniki tveganja in varovalni dejavniki • Prepoznava znakov samomorilnega vede-
za razvoj samomorilnega vedenja nja in dejavnikov tveganja
• Razvoj samomorilnega vedenja (blažje in • Poznavanje učinkovitih preventivnih
resne oblike) ukrepov za preprečevanje samomora
• Opozorilni znaki samomorilnega vedenja • Spretnosti interveniranja pri akutni sa-
• Ukrepanje pri različnih oblikah samomo- momorilni stiski posameznika
rilnega vedenja • Spretnosti nudenja podpore v primeru
• Poznavanje značilnosti depresije kot naj- smrti bližnjega zaradi samomora
pomembnejšega dejavnika tveganja • Poznavanje virov pomoči in možnosti
• Opredelitev preventivnih aktivnosti in obravnave ter primerne napotitve
njihova aplikacija v praksi
– Kaj bi želeli sporočiti s prispevkom? Bi naslavljali širše, univerzal-
nejše teme in težave na področju duševnega zdravja ali bi se osredo-
točili na specifičnejše vsebine?
– Katero skupino bi naslovili? So to neposredni udeleženci vaših stori-
tev, njihovi svojci, bližnji ali morda strokovnjaki, ki delajo z njimi? Bi
naslovili širšo javnost?
– Razmislite, kako drugače je, če prispevek usmerite v ozko področje
posameznih psiholoških intervencij, v primerjavi s pisanjem za splo-
šno javnost in za vidik javnega duševnega zdravja.
– Katere načine krepitve duševnega zdravja bi izpostavili za vašo ciljno
publiko?
Če imate možnost, izvedite to nalogo s kolegom, ki dela na podobnem
področju dela kot vi, vendar je njegova ciljna publika drugačna. Skupaj pre-
mislita:
– V čem so vajine intervencije oz. zapisi podobni oz. različni?
– Kako bi lahko izkušnje z obeh vidikov povezali med seboj v univer-
zalnejšo preventivo?
– Je kak vidik, ki ste ga pri pisanju spregledali?
Namen naloge je ozavestiti različne načine preventive duševnih težav
(vključno s samomorilnim vedenjem) in promocije duševnega zdravja. Ne-
kateri pristopi na univerzalni ravni preventive se med seboj zelo povezu-
jejo oz. so si podobni. To je pričakovano, saj je njihov namen naslavljati
najširšo družbo. Specifičnejše intervencije so med seboj bolj različnejše.
65
Preglednica 1 Znanja in kompetence psihologov na področju preprečevanja samomora
Znanja Kompetence
• Značilnosti pojava samomorilnega vede- • Poznavanje načinov promocije duševnega
nja v slovenskem prostoru zdravja
• Dejavniki tveganja in varovalni dejavniki • Prepoznava znakov samomorilnega vede-
za razvoj samomorilnega vedenja nja in dejavnikov tveganja
• Razvoj samomorilnega vedenja (blažje in • Poznavanje učinkovitih preventivnih
resne oblike) ukrepov za preprečevanje samomora
• Opozorilni znaki samomorilnega vedenja • Spretnosti interveniranja pri akutni sa-
• Ukrepanje pri različnih oblikah samomo- momorilni stiski posameznika
rilnega vedenja • Spretnosti nudenja podpore v primeru
• Poznavanje značilnosti depresije kot naj- smrti bližnjega zaradi samomora
pomembnejšega dejavnika tveganja • Poznavanje virov pomoči in možnosti
• Opredelitev preventivnih aktivnosti in obravnave ter primerne napotitve
njihova aplikacija v praksi
– Kaj bi želeli sporočiti s prispevkom? Bi naslavljali širše, univerzal-
nejše teme in težave na področju duševnega zdravja ali bi se osredo-
točili na specifičnejše vsebine?
– Katero skupino bi naslovili? So to neposredni udeleženci vaših stori-
tev, njihovi svojci, bližnji ali morda strokovnjaki, ki delajo z njimi? Bi
naslovili širšo javnost?
– Razmislite, kako drugače je, če prispevek usmerite v ozko področje
posameznih psiholoških intervencij, v primerjavi s pisanjem za splo-
šno javnost in za vidik javnega duševnega zdravja.
– Katere načine krepitve duševnega zdravja bi izpostavili za vašo ciljno
publiko?
Če imate možnost, izvedite to nalogo s kolegom, ki dela na podobnem
področju dela kot vi, vendar je njegova ciljna publika drugačna. Skupaj pre-
mislita:
– V čem so vajine intervencije oz. zapisi podobni oz. različni?
– Kako bi lahko izkušnje z obeh vidikov povezali med seboj v univer-
zalnejšo preventivo?
– Je kak vidik, ki ste ga pri pisanju spregledali?
Namen naloge je ozavestiti različne načine preventive duševnih težav
(vključno s samomorilnim vedenjem) in promocije duševnega zdravja. Ne-
kateri pristopi na univerzalni ravni preventive se med seboj zelo povezu-
jejo oz. so si podobni. To je pričakovano, saj je njihov namen naslavljati
najširšo družbo. Specifičnejše intervencije so med seboj bolj različnejše.
65