Page 75 - Poštuvan, Vita (ur.). 2020. Znanja, spretnosti in kompetence na področju duševnega zdravja. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 75
hološka pomoč po kriznih dogodkih

Mateja Štirn
i s a institut
mateja.stirn@isainstitut.si

Vita Poštuvan
Univerza na Primorskem
vita.postuvan@upr.si

Krizni dogodek lahko pri človeku vsaj za kratek čas bolj ali manj zamaje nje-
govo ravnovesje, občutek varnosti, zaupanja. Če gre za travmatske dogodke,
lahko takšna izkušnja vpliva do te mere, da »obarva« vse druge izkušnje, do-
loča doživljanje sedanjosti in pričakovanje prihodnosti. Po izkušnji kriznega
dogodka se ljudje soočajo z različnimi psihičnimi, telesnimi in socialnimi po-
sledicami. Potek odziva na te izkušnje je odvisen od vrste, okoliščin, inten-
zitete in trajanja dogodka, od lastnosti posameznika, ki je doživel dogodek,
od podpore, ki jo je bil posameznik deležen po tovrstni izkušnji. Različni
krizni dogodki »kličejo« po različnih oblikah podpore in pomoči. V primeru
travmatskih dogodkov je potrebno praviloma najprej ponovno vzpostaviti
občutek varnosti, ki je po takšnih dogodkih zamajan ali porušen. V travmat-
skem dogodku prizadetim posameznikom je pomembno predstaviti infor-
macije glede procesa odziva na travmatsko izkušnjo, obvladovanja posledic,
jim pomagati pomiriti se, omogočiti razbremenitev stiske, jih podpreti pri
povezovanju s socialno podporno mrežo, jim izhajajoč iz njihovih aktualnih
potreb in skrbi pomagati poiskati praktično pomoč in podporo, jim predsta-
viti informacije o storitvah strokovne pomoči, ki so jim na voljo. To zagoto-
vimo v procesu prve psihološke pomoči, ki vključuje 8 »korakov«: kontakt,
varnost, stabilizacijo, zbiranje informacij o trenutnih potrebah in skrbeh,
praktično pomoč in podporo, povezovanje s socialno podporno mrežo, in-
formacije glede obvladovanja težav kot posledic travmatske izkušnje, po-
vezovanje s sodelujočimi strokovnimi službami, storitvami. S kriznimi do-
godki se srečujemo v različnih delovnih organizacijah. Odziv vodstva in za-
poslenih predstavlja pomemben dejavnik zagotavljanja ustrezne podpore in
pomoči za posameznike, ki so doživeli krizni dogodek, ter tudi za njihove
bližnje, kolektiv, organizacijo. Za ustrezen odziv ob kriznih dogodkih in so-
očanje s posledicami je ključna vnaprejšnja pripravljenost za ravnanje v in
po kriznih dogodkih. Podpora in pomoč po kriznih dogodkih morata biti
prilagojeni specifični situaciji, skupini, posamezniku.

Poštuvan, V. (ur.). (2020). Znanja, spretnosti in kompetence na področju
duševnega zdravja (str. 73–88). Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-6963-17-6.73-88
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80