Page 43 - Nemec Rudež, Helena, ur. 2015. Soustvarjanje v turizmu. Založba Univerze na Primorskem, Koper.
P. 43
Socialni turizem
in soustvarjanje
socialnih koristi

Janja Gabruč

Uvod
Soustvarjanje predpostavlja, da v procesu proizvodnje storitev poleg podje-
tij pomembno sodelujejo tudi stranke, ki so vse bolj povezane, informirane,
opolnomočene ter aktivne in ki v proces vstopajo vse bolj pod lastnimi po-
goji. Tako nastaja unikatna, »personalizirana« izkušnja, ki jo posameznik
pomembno sooblikuje in ki naj bi bila (iz)vir nove vrednosti – visoka kako-
vost interakcij, ki posamezniku omogočajo (so)kreiranje unikatne izkušnje
s podjetjem, je ključna za »odklepanje« novih virov konkurenčne prednos-
ti (Prahalad in Ramaswamy, 2004a). V procesu soustvarjanja je torej potreb-
no razrešiti in na novo definirati vlogo potrošnikov, ki jo le-ti imajo pri (so)
produkciji želenih izkušenj, obseg do katerega so le-ti opolnomočeni da (so)
ustvarjajo in (so)kreirajo, proces krepitve moči – opolnomočenja in obseg,
do katerega so stranke same odgovorne za svojo potrošnjo (Shaw in Agarwal,
2012). Za uspešen razvoj socialnega turizma in tudi turizma nasploh je torej
pomemben razvoj bolj »inkluzivnih« turističnih produktov, kjer so stran-
ke vključene v proces soustvarjanja in imajo posledično možnost – skozi dia-
log in analizo tveganj in koristi –, da ustvarjajo in pridobivajo vrednost tudi
zase. V prispevku smo predstavili izsledke tujih, pretežno kvalitativnih ra-
ziskav in tudi lastne (kvalitativne) raziskave, kjer se glas o koristih socialnih
počitnic »sliši« neposredno od uporabnikov samih oz. iz ust predstavnice
Zveze prijateljev mladine Slovenije (ZPMS) in dokumentarnega gradiva, ki
smo ga imeli na voljo.

Izhodišče našega raziskovalnega razmisleka predstavljajo socialni turi-
zem in socialne koristi, ki naj bi jih različni programi oz. produkti socialnega
turizma imeli za posameznike in družbo. Prepoznavanje, razumevanje, pro-
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48