Page 19 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 19
dveh mečev k milosti Božji 17

Jonatan Vinkler

Pomemben del evropske zgodovine pred letom 1517, srednji vek,
je v marsičem oblikoval cerkveno-politični idearij o dveh me­
čih, duhovnem in posvetnem. O dveh glavah krščanstva – pape­
žu in cesarju. Prvemu je bila menda od zgoraj poverjena beseda
časn­ e sreče in večne odrešitve, da uči vero in moralo, da odmer­
ja dolžnosti in pravice, plačila ter kazni. Ob njem je stal »po
milosti Božji« kronani nosilec posvetne moči, ki naj bi Kristusovemu vikar­
ju na tem svetu utrl pot med ljudmi in mu priboril njihovo pokornost. Oba
pa sta veljala za nezamenljivi člen na Jakobovi lestvici med nebom in zem­
ljo. Pripoznana sta bila kot nesporna pastirja ljudstva. Slednjega naj bi vodila
po stezah krščanske vere tako v zasebnem kot javnem življenju, tako v vpra­
šanjih države kot Cerkve. Svojo oblast sta uveljavljala s pomočjo duhovništva
in plemstva, ki jima je bilo podrejeno, in sicer preko zakonodajnih zborov –
koncilov ali državnih zborov –, ali pa individualno, v obliki sodb in dekre­
tov. Veljala sta za nenadomestljiva skrbnika vsega ljudstva in vsakega posa­
meznika posebej na njegovi poti iz včerajšnjosti v vsezmagujočo večnost.
Zato je avtoriteta njunih besed in dejanj veljala brez izjeme za končno oblast
in mislilo se je, da onstran podrejenosti njima slehernik ne more doseči svo­
jega končnega cilja – srečne posmrtnosti. Izreki in pisanja hierarhije rimske
cerkve so tako sčasoma pridobili status neposrednega razodetja Božje vol­
je, torej položaj brezprizivne in absolutne veljavnosti. Vsak dvom o njihovi
prav(ič)nosti in rešnji moči je (ob)veljal za greh, vsak miselni odmik o njih
za herezijo, krivoverstvo, in vsaka izrazito individualna delovanjska pot
za državni zločin.

Toda okcitanska Evropa se je od začetka srednjega veka, ko so bili polo­
ženi temelji rimske verske hierarhije, zlagoma, toda temeljito, skoraj nepre­
poznavno spremenila. Če je mogel v stoletju cirilmetodijskega misijona na
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24