Page 21 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 21
ne (o)striže. S tem pa so se hitro sprevračali sami temelji avtoritete, iz ka­ 19
tere je Rimska cerkev v stoletjih pred reformacijo črpala svoje dostojanstvo, in
tako tudi vse oblike moči. Zato sta se oblikovala tudi občutek, ki ga je okci­ od dveh mečev k milosti božji
tanska kultura artikulirala spričo nerednosti Rimske cerkve – nemir in nego­
tovost –, in potreba po reform(acij)i cerkve »od peta do temena« oz. želja po
ponovni oživitvi »prave, stare vere krščanske«, kot svoje topogledno hoten­
je ubesedijo tudi slovenski reformatorji na čelu s Primožem Trubarjem. Le­
-ti protestantske cerkve ne razumejo kot nove oblike krščanstva, temveč kot
ponovno uveljavitev prvotne, apostolske Cerkve, kot »pravo, staro vero«, o­ d
katere da je Rimska cerkev njihove dobe zabredla tako z naukom kot z dejan­
jem. Trubar zapiše:

Ta prava vera nei nova, ne od obeniga svetnika, ne človeka znaidena,
ne zmišlena, temuč od samiga Boga v ti S. Troyci le odločena inu postav­
lena.
Rimska cerkev je bila namreč do nastopa reformacije, poznejšega racio­
nalizma in z njim podkletenih naravoslovnih raziskav tudi edina ustanova
evropske kulture, ki je omogočala kar najbolj celovito razlago vseh reči v člo­
veškem univerzumu – duhovnih in materialnih, vidnih ter nevidnih, pre­
teklih, prihodnjih, celo tistih, ki si jih je človek mogel (za)misliti bde ali spe
... Zato je šestnajsto stoletje v marsičem sopomenka za dobo nemira. Zdi se,
da čas zadnjega velikega preloma z versko enotnostjo Zahoda kar najbolj na­
tančno označuje Dantejev odgovor menihu, ki je pesnika spraševal, kaj išče.
Alighieri je odvrnil: la pace. – Mir. Govora je kajpak o onem miru, ki se ga
prosi z besedami Pridi Tvoje kraljestvo. Beseda je o pomiritvi med Božjo dr­
žavo na eni strani ter človeškim pozemskim občestvom na drugi in o narav­
navi ljudi drugega z drugim. Govoriti je mogoče o iskanju ponovne gotovos­
ti. Kajti prišlo je do omajanja vere v nesmrtnost duše in tako do vse bolj jasne
zavesti o lastni minljivosti in samotnosti bivanja. In slednje je dodobra stres­
lo temeljni oporni steber, na katerem je slonela celotna srednjeveška druž­
ba. Pod naletom se je namreč znašel celoten idearij predstav o popotovanju
človeka od tod onstran, o efemernosti tukajšnjosti in zdajšnjosti, o grehu,
kesan­ju, dobrih delih in njihovem smislu, milosti Božji in odrešitvi.
Duha iztekajoče se dobe pred Luthrom pomenljivo napovedujejo že sti­
hi v zborniku vagantske poezije, ki je zaslovel po uglasbitvi posameznih pes­
mi v Orffovi kantati:
Ko v gostilni se popiva,
ni nam mar, kaj grob pokriva
[...][,]
še sugestivneje pa ga odražajo verzi Lorenza Medičejskega, imenovanega Ve­
ličastni. Ta je v svoji pesnitvi Triumf Bakha in Ariadne zavzdihnil:
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26