Page 23 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 23
O, kako mladost je krasna, 21
a beži nam venomer!
Danes še je čas za pir, od dveh mečev k milosti božji
jutri bo že ura kasna.
Za razumevanje mentalitete 16. stoletja in njenih idearijev ter imagina­
rijev je tako poglaviten občutek negotovosti, razdvojenosti in trpljenja, ki mu
sledita potreba in želja po milosti (Božji).
Ena nevralgičnih praks Rimske cerkve v stoletjih pred Luthrom je bi­
la prodaja odpustkov, pri čemer ni bilo tako neobičajno, če je Petrov namest­
nik denar, pridobljen z njihovo prodajo, porabil za vojskovanje proti temu ali
onemu političnemu zoprniku papeške države na Apeninskem polotoku ali
drugje po Evropi. Nezmerno življenje visokega klera, njegovo gladko posvet­
njaštvo, predvsem pa malverzacije z Božjo milostjo in odpuščanjem, ki sta
bila z odpustki zreducirana na kupljivo blago, so že pred Luthrovimi tezami
budili številne kritike znotraj učene kulture in bolj ali manj radikalne odzive
ljudske kulture. Tako se je srditi disput med Rimsko cerkvijo in učenim češ­
kim teologom M. Janom Husom, ki se je za slednjega 1415. končal na grma­
di, za rimsko cerkev pa z razkolom s Češkim kraljestvom, začel 1412., ko v
Prago prispe bula (proti)papeža Janeza XXIII. Z njo je le-ta razglasil križar­
sko vojno proti svojemu političnemu nasprotniku, neapeljskemu kralju La­
dislavu, in obetal odpustek grehov vsakomur, kdor bi se vojne udeležil oseb­
no ali bi za uspeh v njej svetemu očetu, sicer enemu tedaj treh vladajočih
rimskih škofov, pomogel z denarjem – z nakupom odpustka. Proti buli in
odpustkom je Hus napisal najprej oster protest (in kasneje več drugih spisov,
med njimi tudi svoje kronsko delo, traktat O cerkvi), v katerem je konsta­
tiral, da je bula papeža Janeza nič manj kot prestop Božje besede, odpustki
pa ne drugega kot laž in da zavoljo njih nastajajo prepiri ter druge homati­
je. – Luther je o isti temi dobro stoletje kasneje zapisal: »Zakladi odpustkov
so mreže, v katere zdaj lovijo bogastvo ljudi.« – Končni izplen nepomirljive­
ga konflikta med institucijo Rimske cerkve z njenimi gmotnimi ter politič­
nimi pretenzijami na eni in poznosrednjeveškim človekom Srednje Evrope
v Češkem kraljestvu, ki je Božjo besedo pogosto razumel precej dobesedno,
je bila prva velika in uspešna evropska reformacija – husitska. Ta se vojaško
in za tem politično uveljavi v husitskih vojnah (1419–1434), ki so prve veli­
ke evropske verske vojne in se končajo s postopno zmago Češkega kraljestva
nad katoliškimi protivniki, toda tudi z oblikovanjem »krivoverskega« pros­
tora najzgodnejše oblike evropske verske svobode. V letih pred tridesetlet­
no vojno (1618–1648), zlasti po Majestátu Rudolfa II. (1609), je bilo tako mo­
goče kot posledico tudi politično uspešne husitske reformacije v Češk­ em
kraljestvu, »trdnjavi Evrope« – češkega kralja je najti v sočasn­ ih upodobit­
vah politične strukture Reicha prikazanega kot prvega na cesarjevi desni­
ci, kot poglavitnega volilnega kneza –, uživati praktično neomejeno versko
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28