Page 25 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 25
Tukaj pa v zgodbo vstopi družinska cerkvena politika, in sicer težnja 23
Hohenzollernov, da bi si v celoti podvrgli cerkveno in politično življenje na
Nemškem. Manever so nameravali izpeljati s kopičenjem cerkvenih prebend od dveh mečev k milosti božji
v lastni družini, kajti vsak škof je tedaj upravljal z znatnim premoženjem, ne
kateri med njimi pa so bili tudi knezi. Med njimi tudi Albreht Brandenbur
ški. Ta je imel že tedaj, ko še ni dopolnil niti določene kanonske starosti za
posvetitev v škofa, pod sabo kar dve škofiji, v Magdeburgu in Halberstadtu,
oziral pa se je še po tretji – po Mainzu –, da bi tako postal nemški primas.
Seveda je od časa, ko se je v rimski cerkvi uveljavil fiskalizem in so po celi za
hodni Evropi opozarjali na škodo, ki jo cerkvi povzroča kupljivost vsega in
vsakogar, veljalo, da bo moral tudi Albreht za nastavitev v Mainško škofijo
krepko seči v mošnjo. Končna cena je bila 10.000 dukatov, kajti dieceza, ki
so ji v zadnjem desetletju pred Albrehtovim nastopom umrli kar trije najvišji
duhovni pastirji, je bila izčrpana. Zato je ponudila škofovski prestol podjet
nemu Hohenzollernu, seveda pod pogojem, da teh deset tisoč dukatov obre
meni njegovo blagajno, ne škofijske. Poleg tega se je Albreht zavedal, da bo
moral papežu plačati tudi za dispenz, da bo smel proti cerkvenim predpisom
upravljati kar tri škofije hkrati, vedel pa je, da leži izhod iz njegovih zagat za
gotovo v bogatih servicijah, kajti papež je novce nujno potreboval.
Albreht se je z njim pogajal s pomočjo Fuggerjev, ki so imeli glavno be
sedo zastran papeških financ v Reichu, cerkev pa si je tako ali tako običaj
no, kadar je potrebovala denar, le-tega izposojala pri tej znameniti augsbur
ški bankirski družini, ki je imela v 16. stoletju podoben položaj in vpliv kot
Rothschildi poltretje stoletje kasneje. Odpustke so tako začeli prodajati, da
bi plačali Albrehtov dolg Fuggerjem, slednji pa so celo sami nadzirali po
biranje denarja pri prodaji odpustkov: v papeževem imenu so namreč Al
brehtu sporočili, da pričakuje sveti oče za vsakega apostola po tisoč duka
tov, apostolov pa je dvanajst, Albreht pa je ponudil sedem tisoč dukatov kup
nine za škofovsko mitro v Mainzu – za vsak smrtni greh po tisoč. Na kon
cu so se dogovorili za 10.000 dukatov – za vsako Božjo zapoved po tisočaka,
Albreht pa si je izpogajano vsoto sposodil pri augsburških papeških bankir
jih. Toda ne brez garancije. Ker je moral živahnemu papežu plačilo odšte
ti v gotovini, mu je apostolik izročil za osem let v roke pravico do podeljeva
nja odpustkov, da bi si mogel novi mainški nadškof povrniti stroške, ki jih je
imel z imenovanjem. Polovica iztržka naj bi šla za gradnjo katedrale sv. Pet
ra, z ostalim denarjem pa naj bi bilo poplačano posojilo pri Fuggerjih. Toda
v instrukcijah prodajalcem odpustkov, kakšne duhovne darove da bo plačni
kom priskrbelo kupovanje papeškega dispenza, je Albreht prestopil vse me
je. Izognil se je vsaki omembi, da gre del denarja od prodaje za plačilo njego
vega dolga Fuggerjem, da pa je odpustke razpisala Njegova svetost Leon X.,
da bi si povrnila izdatke za ureditev žalostnega stanja svetega Petra in Pavla
ter številnih drugih svetnikov in mučenikov, katerih kosti so dotlej prhne
le na dežju. Kdor si kupi odpustek, si pridobi polno odpuščanje vseh grehov,
Hohenzollernov, da bi si v celoti podvrgli cerkveno in politično življenje na
Nemškem. Manever so nameravali izpeljati s kopičenjem cerkvenih prebend od dveh mečev k milosti božji
v lastni družini, kajti vsak škof je tedaj upravljal z znatnim premoženjem, ne
kateri med njimi pa so bili tudi knezi. Med njimi tudi Albreht Brandenbur
ški. Ta je imel že tedaj, ko še ni dopolnil niti določene kanonske starosti za
posvetitev v škofa, pod sabo kar dve škofiji, v Magdeburgu in Halberstadtu,
oziral pa se je še po tretji – po Mainzu –, da bi tako postal nemški primas.
Seveda je od časa, ko se je v rimski cerkvi uveljavil fiskalizem in so po celi za
hodni Evropi opozarjali na škodo, ki jo cerkvi povzroča kupljivost vsega in
vsakogar, veljalo, da bo moral tudi Albreht za nastavitev v Mainško škofijo
krepko seči v mošnjo. Končna cena je bila 10.000 dukatov, kajti dieceza, ki
so ji v zadnjem desetletju pred Albrehtovim nastopom umrli kar trije najvišji
duhovni pastirji, je bila izčrpana. Zato je ponudila škofovski prestol podjet
nemu Hohenzollernu, seveda pod pogojem, da teh deset tisoč dukatov obre
meni njegovo blagajno, ne škofijske. Poleg tega se je Albreht zavedal, da bo
moral papežu plačati tudi za dispenz, da bo smel proti cerkvenim predpisom
upravljati kar tri škofije hkrati, vedel pa je, da leži izhod iz njegovih zagat za
gotovo v bogatih servicijah, kajti papež je novce nujno potreboval.
Albreht se je z njim pogajal s pomočjo Fuggerjev, ki so imeli glavno be
sedo zastran papeških financ v Reichu, cerkev pa si je tako ali tako običaj
no, kadar je potrebovala denar, le-tega izposojala pri tej znameniti augsbur
ški bankirski družini, ki je imela v 16. stoletju podoben položaj in vpliv kot
Rothschildi poltretje stoletje kasneje. Odpustke so tako začeli prodajati, da
bi plačali Albrehtov dolg Fuggerjem, slednji pa so celo sami nadzirali po
biranje denarja pri prodaji odpustkov: v papeževem imenu so namreč Al
brehtu sporočili, da pričakuje sveti oče za vsakega apostola po tisoč duka
tov, apostolov pa je dvanajst, Albreht pa je ponudil sedem tisoč dukatov kup
nine za škofovsko mitro v Mainzu – za vsak smrtni greh po tisoč. Na kon
cu so se dogovorili za 10.000 dukatov – za vsako Božjo zapoved po tisočaka,
Albreht pa si je izpogajano vsoto sposodil pri augsburških papeških bankir
jih. Toda ne brez garancije. Ker je moral živahnemu papežu plačilo odšte
ti v gotovini, mu je apostolik izročil za osem let v roke pravico do podeljeva
nja odpustkov, da bi si mogel novi mainški nadškof povrniti stroške, ki jih je
imel z imenovanjem. Polovica iztržka naj bi šla za gradnjo katedrale sv. Pet
ra, z ostalim denarjem pa naj bi bilo poplačano posojilo pri Fuggerjih. Toda
v instrukcijah prodajalcem odpustkov, kakšne duhovne darove da bo plačni
kom priskrbelo kupovanje papeškega dispenza, je Albreht prestopil vse me
je. Izognil se je vsaki omembi, da gre del denarja od prodaje za plačilo njego
vega dolga Fuggerjem, da pa je odpustke razpisala Njegova svetost Leon X.,
da bi si povrnila izdatke za ureditev žalostnega stanja svetega Petra in Pavla
ter številnih drugih svetnikov in mučenikov, katerih kosti so dotlej prhne
le na dežju. Kdor si kupi odpustek, si pridobi polno odpuščanje vseh grehov,