Page 81 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 81
ni do Trubarja: zagovorniki vsestranskega jugoslovanskega združevanja so 79
mu zamerili vztrajanje pri slovenščini in zavrnitev idej koprskega škofa Pet­
ra Pavla Vergerija ml. o širšem knjižnem jeziku za čim večji del Jugovzhod­ slovenska reformacija in mi
ne Evrope (po zgledu razvoja na Iberskem in Apeninskem polotoku), red­
ki brezverci pa so se počutili nelagodno zaradi reformacijske zavzetosti za
širjen­je evangelijskega sporočila.

Po oblikovanju skupne nacionalne države Slovencev, Hrvatov in Srbov
leta 1918 se je kulturni boj večinoma odmaknil od zgodovinskih tem. De­
lo protestantskih reformatorjev je bilo večinoma že skoraj docela historizira­
no. Posamezniki pa so vendarle čutili, da je bila tudi tod na delu politično­
-nazorska pristranost: France Kidrič je v svoji monumentalni Zgodovini slo­
venskega slovstva od začetkov do Zoisove smrti zelo podrobno tematiziral tako
delo Primoža Trubarja in njegovih somišljenikov kakor napore preporodi­
teljev in razsvetljencev 18. stoletja, medtem ko je prizadevanja katoličanov v
vmesni epohi obravnaval mnogo manj zavzeto ...

Druga svetovna vojna je prinesla novo spremembo. Nekateri protestant­
ski duhovniki nemške narodnosti, ki se v ničemer niso čutili dediče Primo­
ža Trubarja in Števana Küzmiča – kakor Johann Baron v Mariboru ali Ger­
hard May v Celju –, leta 1941 niso skrivali navdušenja ob razsulu kraljevi­
ne Karadjordjevićev. Posamezniki so se celo močno angažirali v strukturah
okupacijskih oblasti. May se je med vojno statusno povzpel in je po njej ze­
lo uspešno kariero nadaljeval v Avstriji. Po drugi strani se je Baron, ki se ni
strin­jal z nacionalsocialistično politiko izganjanja Slovencev, kmalu pasivizi­
ral. Očitno se je ovedel, da so stvari bistveno drugačne, kot si je nekoč pred­
stavljal, da bodo. Zato ni čudno, da se je leta 1945 iz Maribora umaknil in
življenje sklenil v osami.

Izid druge svetovne vojne je zavest o pomenu evangeličanske tradicije za
Slovence postavil na kocko. Izkušnje iz let groze in strahot 1941–1945 so bi­
le zlasti v na Štajerskem mučne, novi režim maršala Tita, ki se je utemelje­
val na marksističnih koncepcijah, pa ni skrival svoje nenaklonjenosti do ver­
nikov in njihovih organizacij. Zaplembe so prizadele tako nemške kot slo­
venske protestante. Na ideološki fronti je bila historizacija reformacijske do­
be v veliki meri dana v oklepaj, zato pa so se uveljavljala bizarna tolmačenja o
Trubarjevi reakcionarnosti (zaradi reformatorjevega univerzalizma, ki iz svo­
jih obzorij ni izključeval plemstva). Celo marsikatero zgodovinarsko pisan­
je o 16. stoletju v tistem času ni moglo prikriti, da je v službi režimske ideo­
logije, na agendi katere je bila kritika krščanstva na zelo visokem mestu. A
ko je komunistična Jugoslavija zašla v krizo, ki je sčasoma privedla do nje­
nega razpada, so oblasti hlastno začele iskati najrazličnejše državnointegra­
tivne in kohezivne elemente. Starejša zgodovina sicer ni postala temelj njene
doktrine, toda njen pomen se je opazno večal. V takšnih razmerah se je po­
lagoma lahko vzpostavil tudi prostor za poglobljeno znanstveno raziskovan­
je, štiri­stoletnica Trubarjeve smrti pa je že postala splošne pozornosti vreden
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86