Page 80 - Vinkler, Jonatan (ur.), "Božja beseda ostane na veke". Študije k razstavi ob 500-letnici reformacije. Ljubljana, Koper: Narodna in univerzitetna knjižnica, Založba Univerze na Primorskem
P. 80
procesov je terjala standardizacijo na kolikor mogoče širokem prostoru. Slo­
venska naddeželna jezikovna sredotežnost, ki je bila od konca 16. stoletja do
beseda božja ostane na veke ■ ob 500-letnici reformacije jožefinske dobe predvsem posledica razprostranjenosti Ljubljanske škofije, se
je od časa vlade Marije Terezije dalje utrjevala predvsem s splošnoizobraže­
valnimi ustanovami. Politika se je pri nas kot zedinjevalna moč pojavila za
njimi. Nacionalna ekonomija pa še pozneje. Sčasoma so sredotežne tenden­
ce zajele tudi tiste slovenske predele, ki so bili s globljimi političnimi mejami
ločeni od Kranjske, Štajerske, Koroške, Goriške, Istre in Tržaškega. V tem
kontekstu imajo posebno mesto protestanti v Prekmurju, ki so v 18. stoletju
razvili književnost svoje skupnosti ter jo z Nouvim Zákonom Števana Küz­
miča dvignili na občudovanja vredno raven. Po uveljavitvi jožefinskega Tole­
rančnega patenta, ki ga mnogi štejejo za najimenitnejši srednjeevropski izum,
je bilo njeno življenje precej lažje kakor poprej.

Trubar, čigar vloga začetnika kontinuirano razvijajoče se slovenske lite­
rature in knjižnega jezika je bila od Kopitarjeve dobe dalje v znanosti prizna­
na, je v 19. stoletju postal zelo pomemben kulturnopolitični emblem. Ker so
rodoljubni liberalci svojega glavnega nasprotnika po koncu politike narodne
sloge – kakor drugod v južnoevropskem prostoru – videli v Katoliški cerkvi,
so reformatorje šteli za svoje predhodnike. Njihova velika težava pa je bi­
la v tem, da so v luteranstvu iskali oporo tudi nemški in renegatski svobodo­
misleci. S proč-od-rimskim gibanjem (Los-von-Rom-Bewegung) so ti posku­
šali Katoliško cerkev potisniti v defenziven položaj. Toda uspehi teh naporov
so bili razmeroma skromni, čeprav so posamezni prestopi v luteranstvo do­
dobra razburkali javno mnenje. Kulturni boj, ki ga je v Nemčiji sprožila Bis­
marckova vlada, da bi zlomila moč katoliške opozicije, se je tako širil tudi
v habsburško monarhijo. A v krogih najvišje oblasti proč-od-rimska politi­
ka po nastopu drugega kabineta grofa Taaffeja leta 1879 ni imela več niti teo­
retičnih možnosti za uspeh. Kljub temu pa se duhovi nikakor niso pomirili.
Kulturni boj je po izgubi svoje vsedržavne dimenzije pri posameznih naro­
dih habsburške monarhije namreč dobil specifične izraze – kar velja tudi za
Slovence. Anton Aškerc, Ivan Hribar, Ivan Tavčar ter drugi narodnjaški li­
beralni ustvarjalci in politiki so s poudarjanjem vloge protestantov 16. stolet­
ja hoteli ločiti narodno zavest od konfesionalne pripadnosti. Dosegli so raz­
meroma veliko: v Ljubljani je bil v začetku 20. stoletja postavljen kiparsko si­
jajen spomenik Primožu Trubarju. Vsestranska vloga evangeličanov v sloven­
ski zgodovini je bila tako na simbolni ravni priznana.

Vendar je treba reči, da je zlasti Tavčarjevo občasno asistiranje nemško­
nacionalnim prvakom v boju proti katoliškim narodnjakom precej otežilo
splošno sprejemanje protestantske kulturne tradicije. Lavantinski knezoškof
Anton Martin Slomšek je njeno veliko vlogo za svoje rojake primerno pou­
daril že v tretji četrtini 19. stoletja – ne da bi zabrisoval veroizpovedne razli­
ke. Njegovi nasledniki zaradi valov in pen proč-od-rimskega gibanja o tem
niso več govorili. Po drugi strani so nekateri radikalni liberalci ostali zadr­
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85