Page 34 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 34
turizem v avstrijskem primorju
čili smo se na čas, ko se je pojav pričel intenzivneje razvijati oziroma kazati
prve merljive ekonomske učinke, to je zlasti od druge polovice 19. stoletja da-
lje. Za razumevanje procesov in pogojev, ki so botrovali nastanku turističnih
destinacij, je potrebno pogledati tudi nekoliko bolj nazaj v preteklost oziro-
ma preveriti, ali je bila na obravnavanem območja kakšna turistična dejavnost
prisotna že pred modernim turizmom, kar pomeni, da bodo strnjeno pred-
stavljena nekatera obdobja predmodernega turizma, kar bo omogočilo vpog-
led v turistične potenciale območja že pred uveljavitvijo modernega turizma.

Zgodovinski razvoj turizma v grobem delimo na dve obdobji, na njego-
ve predhodne in moderne oblike (Planina, 1996; Alfier, 19942). Med prve uvr-
ščamo potovanja v antiki (verski, kulturni in rekreativni nameni ter rimski
otium), romarska potovanja, Grand Tour in letovanja na podeželju.

Na območju Avstrijskega primorja so prisotne predhodne oblike turiz-
ma, kot so romanja (peregrinatio) in grandtouristična potovanja. Romanje je
pojav, ki je prisoten pri večini religij in verovanj, predstavlja pa obliko poto-
vanja v smislu obiskovanja pomembnih verskih krajev in sakralnih objektov.
Potovanja v duhovne namene niso novejši pojav, saj so poznana že v predan-
tičnem in antičnem obdobju (Egipčani, Grki, Rimljani) in tudi niso izum kr-
ščanstva. V antiki je imelo tovrstno potovanje v tujino asketski značaj. Pome-
nilo je nekakšno pripravo na vstop v kraljestvo odrešenja izven obstoječega/
tega sveta. Sam izraz, ki je označeval tovrstno potovanje, peregrinatio, je te-
kom stoletij pridobival tudi nove pojmovne razsežnosti in značilnosti (Do-
lenc, 1987, 15). Na tem mestu v ospredje postavljamo krščansko romanje.

Romanje je termin, ki je prvotno označeval zlasti iskanje religiozno sve-
tega, ne glede na obliko religije. S časom sta se pomen samega procesa romanja
in označitev določenih praks spreminjala (Gregorač, 2005, 210); v krščanstvu
označuje predvsem potovanje od tega sveta proti drugemu, »nezemeljske-
mu« svetu v iskanju končne resnice, kar je nenazadnje skupno vsem religijam
(Vukonić, 1996, 137). V splošnem velja, da je romanje izraz za početje posame-
znika ali skupino ljudi, vernikov, ki potuje oziroma potujejo na določen kraj
ali svetišče z namenom pridobitve božje pomoči. Kraji, kamor romarji potu-
jejo, so lahko v bližini bivališča ali se nahajajo v tujini. Krščansko romanje je
navadno povezano s čaščenjem svetnikov, Marije in njenega življenja, čašče-
njem krajev prikazovanja čudežev (ozdravljenje), čaščenjem prikazovanja Ma-
rije, obiskovanjem svetišč, kjer se hranijo krvaveče hostije, obiskovanjem kra-

2 Alfier govori o »rudimentarnem« in »primitivnem«, ki se je postopoma razvil v »organizirani«
in »moderni« turizem, ki jo povzame po Edmondu Chaixu; ta je leta 1932 v svojem delu »Une
industrie nouvelle – Le tourisme, Revue des deux Mondes« prvi uporabil to formulacijo (Alfier,
1994, 17).

32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39