Page 77 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 77
dejavniki in stalnice razvoja modernega turizma
povezava zgrajena že leta 1840 (Cavalcanti, 2003, 69). Vendar so se šele v ob-
dobju med obema vojnama, predvsem pa po drugi svetovni vojni, turistične
storitve oziroma dopustovanje in počitnikovanje razširilo na vse sloje prebi-
valstva. Razpoložljivi čas in sredstva iz prostega časa sta ustvarila vir bogastva,
koriščenje tega časa pa je dobro izkoristila ravno turistična industrija (Batti-
lani, 2009).

Potovalne agencije in posredniki

Pomemben element turistične dejavnosti in obenem dejavnik turističnega ra-
zvoja predstavljajo potovalne agencije in posredniki turističnih storitev, ki so
nudili in nudijo integrirane, dosledne in učinkovite turistične pakete. Ta obli-
ka turistične ponudbe se je pojavila v 19., dokončno pa uveljavila v 20. stoletju
(Cavalcanti; Leonardi; Heiss, 2003).18 Vendar je bilo posredovanje med ponud-
bo in povpraševanjem v različnih oblikah prisotno že v preteklosti.

Predhodniki tour operaterjev, ki so že v obdobju pred modernim turiz-
mom igrali posredniško vlogo med ponudniki in koristniki storitev, so bila
prevozna podjetja, ki so poleg prevoza potnikov urejala tudi prehrano, vode-
nje in birokracijo v zvezi z dovoljenji za vstop v tuje države (listine). Organizi-
ran primer zasledimo pri beneških ladjarjih, ki so urejali potovanje po morju
za romarje v Sveto deželo (glej poglavje o romanju).

Poleg ladjarjev so potovalne storitve nudili tudi drugi. V 16. stoletju za-
sledimo tudi podjetne kočijaže, ki so skrbeli za prevoze po kopnem. Koristni-
ki njihove ponudbe so bili zlasti grandtouristi (potovanje je bilo cenejše in
hitrejše kot z lastnim prevozom). Prvo organizirano ponudbo potovanj pred-
stavljajo prevozniki, ki so se tekom 15. in 16. stoletja ukvarjali z organizacijo
potovanj (Battilani, 2009, 376).

V obdobju modernega turizma so se izoblikovale profesionalne potoval-
ne agencije. Organizacija potovanj in potovanje zgolj v turistične namene sta
pridobila nove kulturne in ekonomske razsežnosti. Prve zasledimo v Veliki
Britaniji in Združenih državah Amerike. Agencije so ponujale določene sto-
ritve, kot je, denimo, rezervacija vlakov, avtobusov in hotelov ali le prodaja vo-
zovnic (za vlak, parnik). Opravljale so tudi druge dejavnosti, ki niso bile nujno
vezane zgolj na turistične storitve. Potrebno je poudariti, da so tako železniške
postaje kakor parniške družbe imele dokaj razvejano mrežo lastne prodaje vo-
zovnic in niso potrebovale veliko posrednikov.

18 Vemo, da namestitvena in razvedrilna infrastruktura nista edini obliki turistične potrošnje. Zla-
sti v obdobju po drugi svetovni vojni so pomembno vlogo igrale dejavnosti, povezane s posredo-
vanjem med ponudbo in povpraševanjem, ki jih vodijo tour operaterji in turistične agencije. Rav-
no razvoj teh novih dejavnosti je temeljito spremenil podobo turizma.

75
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82