Page 79 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 79
dejavniki in stalnice razvoja modernega turizma
cheques) (Urry, 2002, 24), kar pomeni, da je Cook v zameno za denar, ki ga
je prejel od svojih strank, le-tem dodelil posebne kartice, s katerimi so lahko
plačevali v hotelih, ki so imeli z agencijo sklenjen dogovor. Potnikom je bilo
potovanje s tem olajšano, saj so pridobili namestitev in se niso srečevali z me-
njavo denarne valute. Do leta 1890 je bilo v ta sistem vključenih že skoraj tisoč
hotelov. Na celino je potnike prvič popeljal leta 1855 (Williams, Armstrong,
2006, 126). Organiziral je potovanja po celem svetu, z obiskovanjem eksotič-
nih dežel, kulturnih manifestacij, sejmov, predstav v Parizu, Londonu, Chi-
cagu in Saint Louisu ter drugod. Leta 1868 je skupino turistov pripeljal tudi
v Postojnsko jamo (Shaw, 2008, 263). Štiri leta kasneje je prvih 11 turistov po-
peljal na pot okrog sveta. Že leta 1875 je uvedel prvo obliko križarjenja, in si-
cer sedemdnevno potovanje po Skandinaviji z namenom ogleda polnočnega
sonca (Nordkapp). Do leta 1880 je imel po svetu že 60 poslovalnic agencije.

Cook je bil začetnik in pobudnik pomembne dejavnosti, zavedal se je
pomena dobre organizacije in ponudbe. Kakor je zapisal sam, njegovi izleti
niso predstavljali potovanja za turista, ampak potovalna odkrivanja za potni-
ka. Njegov namen ni bila zgolj organizacija paketov, saj je vsakega posamezni-
ka obravnaval kot pomembno osebnost in nudil storitve na osebni in global-
ni ravni, torej pravo à la carte potovanje (Urry, 2002, 86).21 Ravno na primeru
Thomasa Cooka lahko pokažemo razliko med tour operaterjem in turistično
agencijo. Prvotna funkcija njegove dejavnosti je sicer bila organizacija poto-
vanj in itinerarijev (tour operator), vendar je z razširitvijo svoje dejavnosti in
vzpostavitvijo mreže pisarn, ki so prodajale turistične pakete (na drobno), na-
stopal tudi kot turistična agencija.

Celinska Evropa je za nekaj desetletij zamujala z razvojem. Prve agencije
so bile Bennet na Norveškem (1850), Stangen v Nemčiji (1863), Lubin v Fran-
ciji (1874)22 in Chiari v Italiji (1878). Leta 1875 je pričela delovati American
Express Company, prva ameriška turistična agencija, in leta 1876 Compagnie
des Wagons-Lits et des grands Express Europeens (Battilani, 2009, 379). Te
agencije so, podobno kot Cookova, nudile različne storitve, kot so potovanja
in itinerarije, ali preprosto prodajo vozovnic.23 Na začetku 20. stoletja se ta sis-

21 »is not a trip for the tourist but a voyage of discovery for the traveller … there is no packaging …
Thomas Cook treats you not just as an individual but as VIP…Thomas Cook provides a service
that is both personal and global. This is truly travel à la carte.«

22 Sicer so prvo počitnikovanje v Franciji konec 19. stoletja organizirali francoski turistični klub, Mi-
chelinov vodnik in lokalni turistični uradi (Perrot in Martin-Fugier, 1990, 304).

23 Na Slovenskem je leta 1951 vlada RS z odločbo ustanovila prvo turistično podjetje pod imenom
Putnik. Na začetku svoje dejavnosti je podjetje imelo 10 poslovalnic, 8 turističnih avtobusov ter
90 uslužbencev. Leta 1959 se je preimenovalo v Kompas.

77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84