Page 74 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 74
turizem v avstrijskem primorju
stiti rastoča industrija prostega časa, saj so se v 19. stoletju pojavili prvi po-
tovalni priročniki. Na vlaku je potnik, udobno nameščen na svojem sede-
žu v kupeju prvega in drugega razreda, bral priročnike oziroma vodnike, ki
so prinašali koristne naslove, nasvete za izlete, navajali tarife za vozovnice in
vozne rede vlakov, tramvajev in parnikov, pisali o poteh in načinih potova-
nja, o gostilnah in njihovi kakovosti ter o naravnih in kulturnih značilno-
stih krajev.

Načini potovanja so se v industrijski dobi spremenili in potovalni pri-
ročniki/vodniki so postali del organizirane turistične ponudbe. V namene
novih oblik in dimenzij potovanja so nastajali prvi potovalni priročniki, ki
so vsebinsko ustrezali novim načinom potovanja. Začetnika modernih turi-
stičnih vodnikov sta bila John Murray in Karl Baedeker, ki sta za razliko od
prejšnjih, subjektivneje naravnanih potovalnih priročnikov, uvedla tip vodni-
ka, ki je značilen še danes. Murray, ki danes velja za enega izmed turističnih
»prerokov«, je svoj prvi vodnik A Hand-Book for Travellers on the Continent
Being a Guide through Holland, Belgium, Prussia and Northern Germany,
and along the Rhine, from Holland to Switzerland: Containing Descriptions
of the Principal Cities ... with an Index Map objavil leta 1836. Drugi znani pi-
sec vodnikov, Karl Baedeker, je izdal svoj prvi »pravi« vodnik tri leta kasneje:
Rheinreise (Paloscia, 2005, 265). Vodniki so dober vsebinski pokazatelji spre-
menjenega načina potovanja in novih interesov. Vodnike so turistični kraji,
ki so želeli »tržiti« svojo dejavnost, s pridom tiskali. Na območju Avstrijske-
ga primorja, kar bo posebej prikazano v naslednjih poglavjih, so nosilci turi-
stične ponudbe – zdravniki, zdraviliška komisija, lastniki hotelov in sanato-
rijev – izdajali propagandno gradivo v namene širitve ponudbe in promocijo
dejavnosti. Podobno so to počeli tudi drugi turistični kraji oziroma nosilci tu-
ristične ponudbe.

Poleg vodnikov je tisk omogočil širitev turističnega oglaševanja. Zdravi-
liški in turistični kraji so svojo ponudbo in storitve ter samo privlačnost kra-
ja promovirali preko tiskanja plakatov, zgibank in seveda vodnikov, ki so jih
razpošiljali na razne potovalne urade in predstavništva turističnih organiza-
cij doma in v tujini, prodajali na kolodvorih ter sodelovali na konferencah in
razstavah. Potencialne turiste so lahko privabili ravno z oglaševanjem, zara-
di tega je pomembno, da so se kraji z naravnimi in kulturnimi znamenitostmi
znali ustrezno »tržiti«, kar velja še danes. Pomemben razpoznavni turistič-
ni element so postanele razglednice, ki so se razširile konec 19. stoletja. Obli-
kovale so se kot izpeljanke ilustriranih dopisnic, po letu 1896 pa so jih že ob-
likovali v litografski tehniki. Tiskanje velikih naklad razglednic je omogočil

72
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79