Page 78 - Kavrečič, Petra. 2017. Turizem v Avstrijskem primorju. 2., dopolnjena elektronska izdaja. Založba Univerze na Primorskem, Koper
P. 78
turizem v avstrijskem primorju
Prvo podjetje, ki je nudilo storitve, namenjene turističnemu potovanju,
je bilo Thomas Cook, tako poimenovalo po svojemu ustanovitelju. Thomas
Cook je julija leta 1841 organiziral skupinsko potovanje z vlakom, in sicer za
skupino šestotih ljudi, ki so odšli na zborovanje proti alkoholizmu.19 Za poto-
vanje je pridobil vstopnice po nižjih cenah. Cook je bil mnenja, da je mirova-
nje v spremenljivih časih, ko se cel svet premika, zločin, zato je spodbujal po-
tovanje, in sicer po ugodni ceni (Urry, 2002, neoštevilčeno).20 Nekaj let za tem
je pričel organizirati potovanja za skupine. Leta 1844 je organiziral prvi izlet
za zabavo (pleasure). Turistični paket je gledalcu/obiskovalcu ponujal vodenje
po priporočenih trgovinah in krajih historičnega interesa. Sprva je organizi-
ral manjša potovanja na angleškem območju za šolarje, ženske, pare in »na-
vadne« ljudi, ki si pred uvedbo železne ceste tega niso mogli privoščiti. (Sam-
ske) ženske viktorijanske dobe so bile posebna tržna niša; s Cookom so lahko
po Evropi potovale brez posebnega spremstva (Urry, 2002, 23–24).
Cook se je zavzemal za masifikacijo in demokratizacijo potovanj, zato
ne čudi, da je bil glavni odjemalec njegove ponudbe zlasti srednji–nižji sloj.
Njegova klientela je bila v primerjavi z aristokrati in bogatimi meščani manj
zahtevna. Pripadniki neprivilegiranega družbenega razreda naj bi bili radi vo-
deni in deležni spremstva na potovanju (De Seta, 1997, 261). Z uvedbo cenej-
ših vstopnic je potovanje postalo dostopnejše tudi tem kategorijam turistov.
Cook se je zavedal, da je bilo za pravi zaslužek potrebno napolniti čim več (če
ne vseh) sedežev na vlaku. Zaradi tega se je tudi pogajal za ugodnejše cene z
upravitelji železniških linij in s svojo agencijo omogočil potovanje številnim
ljudem s sicer omejenimi finančnimi sredstvi. Zavedal se je namreč, da je spre-
menjen način življenja v industrijskih mestnih središčih spodbudil tudi že-
ljo in nove motivacije za potovanja, ter v železnici videl priložnost, ki je poleg
prevažanja tovora lahko nudila ugodno in udobno potovanje ljudem. Potni-
kom je priskrbel povezave za potovanja, vozovnice in urnike. Za potovanja v
tujino je uredil menjavo denarja. Objavljal je turistične vodnike in programe
potovanj, ki so služili tudi promociji njegove dejavnosti. Izumil je t. i. krožne
vozovnice, kar je pomenilo skupek vozovnic (poleg tistih za vlak tudi za pre-
voze s kočijo in parnikom), ki so pokrivale celotno potovanje. V kolikor del
poti niso prepotovali, je bil potnikom vrnjen znesek. Leta 1867 je uvedel Cook
Coupon za prehrano in nastanitev turistov v hotelih, s katerimi je sodeloval.
Leta 1873 je uvedel krožne bankovce (predhodna oblika današnjih traveller's
19 Cook je bil vnet baptist in član Temperance Society – združenja proti pitju alkohola; za člane tega
združevanja je tudi organiziral to potovanje.
20 Thomas Cook je leta 1854 dejal: »To remain stationary in these times of change, when all the
world is on the move, would be a crime. Hurrah for the Trip – the cheap, cheap Trip«.
76
Prvo podjetje, ki je nudilo storitve, namenjene turističnemu potovanju,
je bilo Thomas Cook, tako poimenovalo po svojemu ustanovitelju. Thomas
Cook je julija leta 1841 organiziral skupinsko potovanje z vlakom, in sicer za
skupino šestotih ljudi, ki so odšli na zborovanje proti alkoholizmu.19 Za poto-
vanje je pridobil vstopnice po nižjih cenah. Cook je bil mnenja, da je mirova-
nje v spremenljivih časih, ko se cel svet premika, zločin, zato je spodbujal po-
tovanje, in sicer po ugodni ceni (Urry, 2002, neoštevilčeno).20 Nekaj let za tem
je pričel organizirati potovanja za skupine. Leta 1844 je organiziral prvi izlet
za zabavo (pleasure). Turistični paket je gledalcu/obiskovalcu ponujal vodenje
po priporočenih trgovinah in krajih historičnega interesa. Sprva je organizi-
ral manjša potovanja na angleškem območju za šolarje, ženske, pare in »na-
vadne« ljudi, ki si pred uvedbo železne ceste tega niso mogli privoščiti. (Sam-
ske) ženske viktorijanske dobe so bile posebna tržna niša; s Cookom so lahko
po Evropi potovale brez posebnega spremstva (Urry, 2002, 23–24).
Cook se je zavzemal za masifikacijo in demokratizacijo potovanj, zato
ne čudi, da je bil glavni odjemalec njegove ponudbe zlasti srednji–nižji sloj.
Njegova klientela je bila v primerjavi z aristokrati in bogatimi meščani manj
zahtevna. Pripadniki neprivilegiranega družbenega razreda naj bi bili radi vo-
deni in deležni spremstva na potovanju (De Seta, 1997, 261). Z uvedbo cenej-
ših vstopnic je potovanje postalo dostopnejše tudi tem kategorijam turistov.
Cook se je zavedal, da je bilo za pravi zaslužek potrebno napolniti čim več (če
ne vseh) sedežev na vlaku. Zaradi tega se je tudi pogajal za ugodnejše cene z
upravitelji železniških linij in s svojo agencijo omogočil potovanje številnim
ljudem s sicer omejenimi finančnimi sredstvi. Zavedal se je namreč, da je spre-
menjen način življenja v industrijskih mestnih središčih spodbudil tudi že-
ljo in nove motivacije za potovanja, ter v železnici videl priložnost, ki je poleg
prevažanja tovora lahko nudila ugodno in udobno potovanje ljudem. Potni-
kom je priskrbel povezave za potovanja, vozovnice in urnike. Za potovanja v
tujino je uredil menjavo denarja. Objavljal je turistične vodnike in programe
potovanj, ki so služili tudi promociji njegove dejavnosti. Izumil je t. i. krožne
vozovnice, kar je pomenilo skupek vozovnic (poleg tistih za vlak tudi za pre-
voze s kočijo in parnikom), ki so pokrivale celotno potovanje. V kolikor del
poti niso prepotovali, je bil potnikom vrnjen znesek. Leta 1867 je uvedel Cook
Coupon za prehrano in nastanitev turistov v hotelih, s katerimi je sodeloval.
Leta 1873 je uvedel krožne bankovce (predhodna oblika današnjih traveller's
19 Cook je bil vnet baptist in član Temperance Society – združenja proti pitju alkohola; za člane tega
združevanja je tudi organiziral to potovanje.
20 Thomas Cook je leta 1854 dejal: »To remain stationary in these times of change, when all the
world is on the move, would be a crime. Hurrah for the Trip – the cheap, cheap Trip«.
76