Page 86 - Juvan, Emil, Doris Gomezelj Omerzel, Maja Uran Maravič, 2017. Spremljanje vedenja turistov. Koper. Založba Univerze na Primorskem.
P. 86
remljanje vedenja turistov: teoretični, metodološki in praktični vidiki
vnašajo registrirani uredniki, ki izhajajo iz organizacij članic podpornikov baze To-
urMIS in imajo ustrezna znanja za generiranje takšne baze podatkov. S tem skrbnik
baze skrbi za ustrezno raven kakovosti, veljavnosti in verodostojnosti podatkov.

2. Shopping barometer je projekt spremljanja nakupnega vedenja turistov in možnosti,
ki jih ponujajo evropske destinacije. Podatki s projekta Shopping barometer zajemajo
informacije o ponudbi in stroških tipičnih storitev ali proizvodov, po katerih povpra-
šujejo turisti in obiskovalci v evropskih mestih.

3. Podatkovna baza omogoča primerjalno analizo o gibanjih vedenja turistov med raz-
ličnimi mikro in makro destinacijami v Evropi. Na enem mestu so zbrani podatki o
vedenju turistov pri ponudnikih nastanitvenih zmogljivosti različnega tipa in ponu-
dnikih turističnih znamenitosti.

EUROSTAT

Gre za Evropski statistični urad, ki objavlja podatke o vedenju turistov v Evropski uniji. Po-
datki se generirajo iz nacionalnih statističnih uradov držav članic Evropske unije, kar ure-
ja direktiva Evropske komisije o evropski turistični statistiki (ang. European Tourism Sta-
tistics – EU No 692/2011). Gre za sistematičen in primerljiv način spremljanja in poročanja
o vedenju turistov v državah članicah EU. Z uporabo enotne metodologije se spremljajo
podatki o ponudbenih (npr. kapacitete, ponudniki) in potrošniških vidikih (npr. prihodi,
nočitve) turizma v EU. Podatki o potovanjih turistov v državah EU se zbirajo preko pri-
marnih raziskav v gospodinjstvih države članice, ki dosežejo okoli pol milijona turističnih
potovanj z vsaj eno nočitvijo na ravni EU v posameznem letu. Podatki se zbirajo z metodo
osebnega intervjuja, preko pošte ali spleta.

Ključna prednost Eurostatove podatkovne baze za področje turizma je daljši krono-
loški pregled podatkov o vedenju turistov za posamezno članico EU, z uporabo enotne me-
todologije, kar omogoča kredibilno primerjalno analizo. Pomembna prednost podatkovne
baze pa je tudi možnost generiranja specifičnih tabel po kategorijah podatkov, letih in dr-
žavi članici.

Eurostat je vzpostavil tudi spletni virtualni observatorij za področje turizma (VTO),
kjer je omogočen grafični prikaz ključnih indikatorjev s področja vedenja turistov in giba-
nja turistične dejavnosti. VTO zajema letno primerjavo podatkov o prihodih in potrošnji
po mesecih ali sezonah in regijah, ki so odraz vedenja turistov, in podatke o delovanju turi-
stičnega gospodarstva (npr. zaposlitvah) v EU.

Eurostat pa občasno objavlja tudi raziskavo Eurobarometer – Preferences of Europe-
ans towards Tourism, ki objavlja stališča prebivalcev Evropske unije in nekaterih drugih
držav Evrope (npr. Islandija, Makedonija, Turčija itd.). Raziskava je odlično dopolnilo ura-
dnim statističnim podatkom o vedenju turistov, saj vključuje podatke o dejavnikih in dru-
gih psiholoških vidikih načrtovanja počitnic, na primer, razlogih za odhode na počitni-
ce, preferencah do posameznih destinacij in tipov počitnic, zadovoljstvu s počitnicami in
ekonomskih dejavnikov počitnic, pa tudi vedenjskih vidikov turistov, kot so raba informa-
cijskih virov, orodja rezervacij počitnic in načrtovanje prihodnjih počitnic, ovire za poči-
tnikovanje ipd. Upoštevajoč dejstvo, da so za posamezno obdobje na voljo podatki o samo-
poročanem vedenju turistov in tudi podatki o različnih vidikih vedenja turistov na ravni
države, podatkovne baze Eurostata omogočajo poglobljene analize povezanosti med vede-
86
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91