Page 84 - Juvan, Emil, Doris Gomezelj Omerzel, Maja Uran Maravič, 2017. Spremljanje vedenja turistov. Koper. Založba Univerze na Primorskem.
P. 84
emljanje vedenja turistov: teoretični, metodološki in praktični vidiki
Tabela 20: Spremljanje vedenja turistov v Sloveniji

Raziskovalec Raziskava Podatki Vir podatkov

Statistični urad Re- Anketa o tujih turistih v Republi- - osnovni podatki o tujih turistih (država prebivališča, re- Tuji turisti
publike Slovenije – ki Sloveniji gija prebivališča, spol, starost, ekonomski status, poklic- Domači turisti
SURS Turistična potovanja domačega na skupina);
SURS prebivalstva, - podatki o prihodu in bivanju tujih turistov v Sloveni-
Slovenija ji (glavni razlog za prihod, vpliv različnih dejavnikov pri
odločanju za obisk pri nas, uporaba interneta, organiza-
cija potovanja, prevozno sredstvo ipd.); - podatki o izdat-
kih tujih turistov (izdatki za prevoz, prenočevanje, poči-
tniški paket, izdatki v kraju anketiranja ipd.);
- podatki o ocenah zadovoljstva tujih turistov po elemen-
tih turistične ponudbe v Sloveniji in kraju anketiranja.
Podatki o udeležbi prebivalcev na turističnih potovanjih,
podatki o razlogih prebivalcev za neudeležbo v potova-
njih. Podatki o turističnih potovanjih po značilnostih
potovanj,
podatki o enodnevnih izletih.

To anketo SURS izvaja v partnerskem dogovoru z Slovensko turistično organizacijo
(STO) in Banko Slovenije. STO podatke pridobljene iz ankete uporablja za svojo poročila,
medtem ko Banka Slovenije uporablja podatke o povprečni porabi tujih turistov za izračun
letnega temeljnega prihodka turizma – priliv iz naslova izvoza potovanj.

V preteklosti je STO izdelovala profile tujih turistov z lastnimi raziskavami in na tu-
jih trgih. Trenutno izdeluje le profile tujih turistov na osnovi podatkov, ki so pridobljeni iz
SURS-ove Ankete o tujih turistih.

Poleg tujih turistov SURS spremlja tudi turistična potovanja domačih prebivalcev,
vendar ne z vsemi elementi kot v primeru tujih turistov. S četrtletno anketo o turističnih
potovanjih domačega prebivalstva zbira podatke o turističnih (poslovnih in zasebnih) po-
tovanjih slovenskega prebivalstva: zakaj, kdaj, kam, za koliko časa, kako ljudje odhajajo zdo-
ma in koliko denarja za to porabijo. Namen raziskovanja pa je tudi spoznati, zakaj nekateri
prebivalci nikoli ne zapuščajo svojega doma zaradi zasebnih potovanj. Z raziskovanjem zbi-
ra tudi podatke o enodnevnih izletih (o enodnevnih izletih v tujino redno, o enodnevnih
izletih v Sloveniji pa vsaka tri leta).

Mednarodne baze podatkov

Turističnemu gospodarstvu so na voljo tudi številne mednarodne baze podatkov o vedenju
turistov in poslovanju turističnih subjektov. Te praviloma ponujajo brezplačen dostop do
podatkov, ki lahko predstavljajo zelo uporabno alternativo primarnim raziskavam; slednje
predvsem v luči dejstva, da je za primarne raziskave s področja vedenja turistov potrebnega
veliko časa, znanja in tudi denarja. Vsaj finance in čas pa sta tudi največji oviri za kakovo-
stno spremljanje vedenja turistov, še posebej v okoljih, kjer prevladujejo mala podjetja (npr.
Slovenija). Tabela 21 prikazuje podatke najprepoznavnejših podatkovnih baz s področja ve-
denja turistov in poslovanja v turizmu, ki so javno dostopne.

84
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89