Page 130 - Lazar, Irena, Aleksander Panjek in Jonatan Vinkler. Ur. 2020. Mikro in makro. Pristopi in prispevki k humanističnim vedam ob dvajsetletnici UP Fakultete za humanistične študije, 1. knjiga. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 130
mikro in makro: pr istopi in pr ispevki k humanističnim vedam ob dvajsetletnici up fhš

2.1 Okras na zaprtih oblikah
Na sprednji strani vrčev je upodobljen osnovni, tj. osrednji okrasni motiv.
Pogosto ima poudarjen okvir okrogle oblike, tj. medaljon, ali je sestavljen
iz trakov na levi in desni strani osnovnega motiva. Pri nekaterih primerkih
je celotna površina razdeljena z vertikalnimi trakovi, ki tvorijo polja, znot-
raj katerih je osnovni motiv večkrat upodobljen.

Med osnovnimi motivi se na vrčih pojavlja večina iz bogate palete mo-
tivov na renesančni keramiki: geometrični, rastlinski, antropomorfni, zoo-
morfni. Njihova izvedba se ne razlikuje od risb na ostalih, oblikovno dru-
gačnih, posodah.

Preostala površina je okrašena z dekorativnimi, geometričnimi ali
rastlinskimi elementi, ki poudarijo ali ponovijo osnovni motiv, zapolnijo
prazen prostor in ustvarijo vtis dinamičnosti in bogatega okrasa.

Vrezana risba je dodatno poudarjena s slikanjem. Ob robu posode,
pod ustjem, je lahko oblikovana bordura, zapolnjena z dekorativnimi ele-
menti. Tako okrašena osnovna površina se na obeh straneh zaključi pri ro-
čaju. Tudi ročaji so okrašeni. Okras je lahko izveden z vrezanimi linijami,
ki sledijo obliki ročaja. Največkrat gre za dve vertikalni liniji, ki sta dodat-
no poudarjeni s poslikavo. Včasih so samo poslikani s poševnimi, horizon-
talnimi ali z zaobljenimi linijami. Barve so enake kot pri glavnem okrasu.

2.2 Okras na odprtih oblikah
Notranja površina skled in krožnikov je oblikovana kot krog, ki ga zaklju-
čuje zunanji rob posode. Pri takšnih posodah je površina okrašena na ne-
kaj načinov:
1) osrednji/osnovni motiv zavzema celotno površino in je omejen le

z zunanjim robom posode;
2) osrednji motiv zavzema celotno površino, vendar ima eno ali več

koncentričnih krožnic takoj ob zunanjem robu;
3) površina posode je razdeljena s koncentričnimi krožnicami, ki

v osrednjem delu tvorijo medaljon, znotraj katerega je osrednji/
osnovni motiv (medaljon je sestavljen iz ene ali več krožnic, ki
lahko tvorijo trakove); ob robu je vrezano nekaj koncentričnih
krožnic, ki tvorijo borduro.
Bordura (okrasni trak) je lahko enostavna, razdeljena z navpičnimi li-
nijami, ki tako oblikujejo metope/štirikotna polja. V metopah so motivi,
ki so povezani s centralnim motivom ali ga dodatno poudarjajo, kot npr.

128
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135