Page 131 - Lazar, Irena, Aleksander Panjek in Jonatan Vinkler. Ur. 2020. Mikro in makro. Pristopi in prispevki k humanističnim vedam ob dvajsetletnici UP Fakultete za humanistične študije, 1. knjiga. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 131
tehnike okr aševanja in motivi na sr ednje- in novoveški namizni gr avir ani ker amiki

romb, romb s križem, spirale itn., lahko so zapolnjene s trakovi različnih
oblik – meandri, cik-cak ipd.

Zunanja površina je omejena z zgornjim robom posode in zunanjim
robom dna posode. Tako tvori krožni pas, ki je po navadi okrašen kot
bordura – s ponavljajočimi se okrasnimi elementi, ki so enaki tistim na
notranji površini (na borduri).

Pri nekaterih odprtih oblikah je rob predstavljal še en del površine, ki
ga je bilo treba okrasiti. Tako je okras notranje površine imel eno borduro
na notranjem robu ob ustju, eno na zunanji strani ostenja in še v notranjo-
sti centralno polje okrogle oblike.

3. Tipološko kronološki pregled
3.1 Monohromna gravirana keramika

Odlomek 1 krasi motiv palmete in lošč zelene barve. Palmeta, enako kot ve-
čina ostalih motivov na keramiki, predstavlja pozitiven znak. Pri odlom-
ku 1 gre za monohromno izdelano posodo zelene barve z delitvijo površine
na polja. Znotraj vsakega ohranjenega polja je upodobljena palmeta. Zeleno
loščenje v kombinaciji z motivom palmete in delitev okrasne površine na
polja sodita med značilnosti beneške proizvodnje arhaične gravirane kera-
mike, ki je trajala od polovice 14. do začetka 15. stoletja (Munarini 1987, 68–
69, Fig. 22a, 24b; Cozza 1989, 30; Zglav Martinac 2004, kat. 66–75).

Od posode 2 se je ohranilo dno z zelo uničeno notranjo površino. V
sredinskem delu posode je vrezan prekrižan romb. Motiv se nahaja znotraj
polja, zamejenega s šestimi ravnimi trakovi, sestavljenimi iz dveh paralel-
nih vrezov. Trakovi se sekajo in tako zapirajo centralno polje. Vidni so os-
tanki štirih trakov, vendar celotno kompozicijo z lahkoto rekonstruiramo.
Okras odlomek uvršča v skupino pozne padanske arhaične keramike iz 1.
polovice 15. stoletja (Gelichi 1992, 264, 268, Fig. 5: 2; Nepoti 1992, 322, 324,
Fig. 19: 270; Cunja 2004, kat. 271). Motiv praznega ali prekrižanega romba
je zelo pogosto upodobljen na keramiki. Pojavlja se na različnih delih po-
sod, samostojno ali v kombinaciji z ostalimi motivi. Lahko je centralni mo-
tiv ali del bordurnega okrasa. Prisoten je v vseh fazah gravirane keramike.
Najpogostejša je interpretacija romba kot ženskega simbola, tj. simbola iz-
vora življenja. Lahko je tudi znanilec sreče v ljubezni. Kot del okrasa na ke-
ramiki je uvrščen v skupino astroloških in magičnih simbolov in je njegov
pomen pozitiven, saj ima v kitajski pisavi pomen dolgega življenja in sim-
bolizira zmago (Cozza 1989, 27). Motiv je vzhodnega ali sredozemskega iz-

129
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136