Page 105 - Uran Maravić, Maja, in Gordana Ivankovič. 2017. Zagotavljanje kakovosti v gostinstvu. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 105
pomembnost mednarodnih publikacij
po posameznih državah oz. destinacijah Srednjega Vzhoda in Severne Afrike. Kot do-
polnitev pa EY Dubai Office za prej omenjene destinacije izdaja publikacijo Spa Ben-
chmark Survey, namenjeno ponudnikom izključno spa hotelskih storitev (več o tem glej
na http://www.ey.com).

Horwath Consulting (Howarth HTL) je prav tako svetovalna agencija s podružni-
cami v številnih državah, ki letno objavlja dosežke hotelov po posameznih mestih, drža-
vah in kontinentih s ključnimi kazalci in kazalniki hotelirstva. Tudi v sosednji Hrvaški
od leta 1998 izhaja letni pregled tovrstnih podatkov: Godišnje istraživanje oz. meseč-
na raziskava nastanitvene dejavnosti za hotele, naselja in kampe benchmark. Raziska-
va vključuje podatke za 40 % vseh nastanitvenih zmogljivosti na Hrvaškem s podatki
o: značilnostih objekta, ključnih kazalnikih uspešnosti, zaposlenosti, investicijah; vse
to je prikazano tudi po kategorijah, velikosti objektov in destinacijah (več o tem glej na
http://www.horwathhtl.hr).

Fakuteta za management v turizmu in gostinstvo v Opatiji je skupaj z UP FTŠ
Turistico in ob sodelovanju Združenja za hotelirstvo Hrvaške ter Turistično gostin-
ske zbornice Slovenije v letu 2014 in 2015 izvedla projekt CrossBench (Benchmarking
hrvaškega in slovenskega hotelirstva), financiran s strani EU in matičnih držav, v kate-
rem je izdelala informacijski sistem za primerjavo uspešnosti izbranih hrvaških in slo-
venskih hotelov po globalno uveljavljenih denarnih in nedenarnih kazalnikih za hote-
lirstvo. Kot navedeno so bili v projekt vključeni hoteli iz Hrvaške in Slovenije. Izkazalo
se je, da je na slovenski strani največja ovira za benchmarking neuveljavljen sistem poro-
čanja po USALI, ki je pogoj za kakršnekoli mednarodne primerjave v hotelirstvu (več o
tem glej na http://www.crossbench.eu).

USALI in benhcmaking sta tudi osnovni orodji za uveljavljanje prihodkovnega
managementa – Revenue Managementa (odslej RM). Izziv RM je, da hotel proda ma-
ksimalno število sob po najvišji možni ceni, ki jo je trg še pripravljen sprejeti. Schmid-
gall (1997) navaja, da z uporabo tehnike RM hotelirji poskušajo prodati sobe na ta na-
čin, da maksimirajo prihodek, ni pa njihov osnovni cilj prodati vse razpoložljive sobe.
To konkretno pomeni, da preden hotel proda sobe vnaprej, na trgu preveri, ali so kate-
re druge ciljne skupine gostov pripravljene sobo plačati po višji ceni.8 Glavno vodilo pri-
hodkovnega managementa je, da pravemu gostu, ob pravem času, po pravi ceni ponudi
pravo storitev oz. proizvod. Je orodje, ki ureja maksimizacijo prodaje in prihodka – po-
sledično dobička (Kamath, Bhosale in Manjrekar. 2008). Čeprav RM v praksi ni no-
vost, se strokovna literatura o hotelirstvu, temelječa na RM, pojavlja šele v zadnjih letih
(Tranter, Stuart-Hill in Parker 2008; Hayes in Miller 2010). Na osnovi benchmarkinga
si hoteli oblikujejo svoj »compset« (izbor neposrednih konkurentov, s katerimi se pri-
merjajo) in spremljajo stopnjo zasedenosti (occ.), povprečno dnevno ceno sobe (ADR),
prihodek na razpoložljivo sobo (RevPAR) in celotni prihodek na razpoložljivo sobo
(TRevPAR). Ocenjujejo tudi svoj lastni tržni delež in tržni delež neposrednih konku-
rentov iz compseta. Za implementacijo RM so oblikovani tudi posebni sofisticirani in-
formacijski sistemi, ki ob upoštevanju zgodovine gostov, podatkov o konkurentih, po-

8 Individualni gosti so pripravljeni plačati sobo po višji ceni kot skupine, zato je pomembno, da hotel ne proda
vseh razpoložljivih sob po prenizkih cenah samo enemu tržnemu segmentu.

105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110