Page 107 - Uran Maravić, Maja, in Gordana Ivankovič. 2017. Zagotavljanje kakovosti v gostinstvu. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 107
anje v turizmu na mednarodni in nacionalni ravni

Turizem je v mnogih državah sveta ena od poglavitnih dejavnosti. Po podatkih WTTC1
(2016a) je turizem prispeval 9,8 % globalnega BDP, podpira 284 milijona zaposlitev,
kar je eno od enajstih delovnih mest. Ima vidno vlogo pri ustvarjanju novih delovnih
mest in generiranju prihodkov rezidentov in države (Sinclair 1998). Na novo je bilo v
letu 2015 ustvarjenih kar 2,5 milijona neposrednih zaposlitev po celem svetu (WTTC
2016a), ob tem pa se koristi turizma po navedbah S. Proenca in Soukiazisa (2008) pre-
našajo na druge dejavnosti in imajo pozitiven učinek na ekonomsko rast (multiplika-
cijski učinek 1,8) . V letu 2015 je na globalni ravni prispevek turizma in potovanj po-
rast zaposlenosti za 2,6 % in 3,1 % BDP, kar je več kot celotna gospodarska rast (2,3 %)
(WTTC 2016a). Chou (2013) ugotavlja, da je turizem prepoznaven kot pozitivni in-
strument za promocijo ekonomske rasti. Navedeno potrjuje trditev, da se turizem na
mednarodni ravni krepi, saj so njegove povprečne stopnje rasti višje od rasti povprečnih
stopenj BDP (samo v letu 2015 za 0,8 odstotne točke).

Turizem se ne krepi le v svetovnem merilu, ampak je njegov delež čedalje večji tudi
v Sloveniji. Od leta 2004, ko je znašal 10,9 %, je v letu 2015 dosegel 13-% delež BDP, kar
je povečanje za dobri 2 odstotni točki (priloga 5). Za razliko od Slovenje v dveh sose-
dnjih državah v preučevanem obdobju beležijo padec deleža turizma v BDP, in sicer v
Italiji za 1,2, v Avstriji za 1, medtem ko je na Hrvaškem evidentirana neznatna rast – za
0,2 odstotni točki v letu 2015 glede na izhodiščno leto 2004. Podatki WTTC (2016a)
za sosednje države kažejo, da ima v letu 2015 največji delež turizma v BDP Hrvaška, 23,2
%, sledijo Avstrija s 15,2 %, Slovenija s 13 % in Italija z 10,2-odstotnim deležem turizma
v BDP. Sloveniji je tako v primerjavi z Italijo, Avstrijo in Hrvaško v največji meri uspe-
lo povečati delež turizma v nacionalnem BDP od izhodiščnega leta 2004 do leta 2015 –
za dobri 2 odstotni točki (več o tem glej v prilogi 6). Po Indeksu turistične konkurenč-
nosti (WEF 2015)2 pa je slovenski turizem nazadoval. V letu 2015 je glede na izhodiščno

1 WTTC je Združenje predstavnikov turistične industrije s sedežem v Bruslju in predstavništvi v Kanadi,
ZDA in Veliki Britanij (World Travel & Tourism Council).

2 Indeks turistične konkurenčnosti se računa na osnovi spodbudnosti okolja, turistične politike in pogojev za
razvoj infrastrukture ter naravnih in kulturnih virov.

107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112