Page 104 - Uran Maravić, Maja, in Gordana Ivankovič. 2017. Zagotavljanje kakovosti v gostinstvu. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 104
zagotavljanje k akovosti v gostinst v u

Publikacije v hotelirstvu za mednarodno primerljivost

Harris, Kerr, Foster & Company so benchmarking v hotelirstvu prvič uporabili že leta
1937 in objavili publikacijo: Trends in the Hotel Business: Statistical Review 1929–1936
(Jankovič in Poldrugovac 2015).

Zasledimo številne mednarodne publikacije, ki objavljajo dosežke v hotelirstvu,
kar je osnova za benchmarking posameznih hotelov in informacija za odločevalce na
nacionalni ravni. V nadaljevanju na kratko predstavljamo le najbolj uveljavljene.

PKF-Hospitality research (PKF-HR) objavlja mesečne, četrtletne, polletne in le-
tne analize trendov v hotelirstvu, v katerih prikazuje pretekle dosežke in napovedi za
prihodnost, razvrščene v 3 skupine: Hotel Horizons Forecast, Financial Benchmarking
Reports in Hotel Investment Reports. Za namene pričujočega prispevka je najrelevan-
tnejši Financial Benchmarking Reports z izdajo letne publikacije Trends in the Hotel
Industry, ki razkriva podrobno analizo izkazov poslovnega izida. Podatke črpa iz 1.000
hotelov, med katerimi izloči 200 reprezentativnih, ki so osnova za izračun kazalnikov.
Le-ti so predstavljeni glede na lokacije, cene, kategorije, vrste, velikosti in ostale značil-
nosti hotelov. Iz publikacije je mogoče razbrati posamezne povprečne dnevne cene sobe
(ADR), prihodek na razpoložljivo sobo (RevPAR), stopnje zasedenosti sob (occupancy
– occ.), od leta 1936 dalje6 pa tudi kazalnike o stroških in poslovnem dobičku za hotele
in posamezne odseke (več o tem glej na spletni strani http://www.cbre.us)

Smith Travel Research (STR) deluje od leta 1985 dalje, sprva kot manjše družin-
sko podjetje, ki je kasneje preraslo v vodilno globalno družbo s širokim naborom stori-
tev. V svoja poročila vključuje podatke za več kot 50.000 hotelov iz več kot 160 držav.
Za njihov razvoj je bilo ključno leto 1998, ko so integrirali dotedanja The Bench in Delo-
ittes Hotel Benchmark ter presegli meje Severne Amerike, leto kasneje pa ponudili tudi
prilagojene storitve za številne stranke, vezane na informacije, ki jih ni bilo mogoče pri-
dobiti iz standardnih poročil. V letu 2011 so z ustanovitvijo STR SHARE (Suporting
Hotel related Academic Research and Education Center) ponudili izključno za potrebe
študentskega in izobraževalnega dela popolno in aktualno informacijsko bazo podat-
kov hotelov, ki jo uporablja že 30 šol v ZDA in 60 zunaj meja države.7 STR danes po-
leg navedenega v svojih publikacijah objavlja informacije o merilnih instrumentih, ki so
osnova za uporabo prihodkovnega (revenue) managementa; med omenjenimi so pose-
bej odmevni: STAR (Smith Travel Accommmodation Report), F & B STAR, STAR Add
Ons, SpaSTAR, Hotel Survey, Corporate Reports, Destination Reports, Pipeline Reports,
HOST Almanac, Hetel Development Almanac, Trend Reports in Market Forecast (več o
tem glej na http://www.str.com).

Ernst and Young (E&Y) je prepoznaven kot globalna revizorska družbe in sveto-
valec za področje nepremičnin, hotelirstva in gradbeništva (Real Estate, Hospitlity &
Construction Services). Njegova publikacija Global Hospitlity Insight je namenjena vla-
gateljem hotelirstva, so pa podatki uporabni kot orodje benchmarkinga tudi za hotelir-
je. Posebej velja izpostaviti mesečno in letno publikacijo Hotel Benchmark Survey, ki jo
izdaja podružnica EY Middle Este in so v njej objavljeni ključni kazalniki poslovanja

6 »Financial History of the U.S. Lodging Industry Report.«
7 Tudi UP FTŠ Turistica od leta 2017 za potrebe izobraževalnega in raziskovalnega dela uporablja bazo po-

datkov STR za hotele v Europi (op. a.).

104
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109