Page 100 - Uran Maravić, Maja, in Gordana Ivankovič. 2017. Zagotavljanje kakovosti v gostinstvu. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 100
zagotavljanje k akovosti v gostinst v u

LI primerne kot osnova za kratkoročno odločanje, medtem ko so za sprejemanje dolgo-
ročnih odločitev pomanjkljive in nezadostne.

Metodologija USALI natančno narekuje način zbiranja, evidentiranja in poroča-
nja o prihodkih, stroških in delnem izidu poslovanja za osnovne dejavnosti, s katerimi
se ukvarjajo hotelski poslovni sistemi. Ta pravila so prikazana v petih poglavjih enaj-
ste izdaje USALI (2014):
- Poglavje 1. Poslovna poročila
Prikazujejo izdelavo zbirnega izkaza poslovnega izida za upravo in lastnike ter po-

slovna poročila za posamezne oddelke.
- Poglavje 2. Finančna poročila
Prikazujejo izdelavo bilance stanja, izkaz poslovnega izida, izkaz vseobsegajočega

donosa, izkaz gibanja kapitala, izkaz denarnega in finančnega toka ter pojasnila k
finančnim izkazom.
- Poglavje 3. Finančni in poslovni kazalniki
Prikazujejo izdelavo finančnih kazalnikov in poslovnih analiz.
- Poglavje 4. Vodič po prihodkih in stroških
Podaja usmeritve za izdelavo šifrantov, kontnih planov in oddelkov.
- Poglavje 5. Bruto poročanje v primerjavi z neto poročanjem.
Metodologija opredeljuje izdelavo zbirnih poročil za vsa naložbena, dobičkovna,
prihodkovna in stroškovna mesta odgovornosti posameznega hotela. Prvi del poročila
prikazuje statistiko doseženih podatkov vseh elementov poročila in jih primerja z isto-
vrstnimi podatki, izkazanimi v planu, ter z enakimi podatki iz enakega obdobja prete-
klega leta. Drugi del tabele prikazuje kumulativo vseh postavk poročanja za posamezna
mesta odgovornosti, od začetka leta do datuma sestavljanja poročila. Predvideni sta dve
obliki poročila glede na to, ali je poročilo namenjeno upravi ali pa lastnikom. Poročili
se pri prikazu poslovnega izida razlikujeta zgolj v zadnjem delu poročila. Lastniku je na-
mreč potrebno predstaviti neto dobiček, pri čemer EBITDA (Earnings before interest
anda taxes) zmanjšamo še za obresti, odpise, amortizacijo in odhodke prevrednotenja,
s čimer prikažemo dobiček pred obdavčitvijo. Nato pa moramo prikazati še vpliv dav-
ka od dohodka/dobička, s čimer prikažemo neto dobiček. Poslovno poročilo za upravo
pa mora prikazati EBITDA, zmanjšan za višino rezervacij, namenjenih za bodoče in-
vesticije. Razlika med obema poročiloma je prikazana v prilogi 1. Zbirna poročila se iz-
delujejo vsak mesec oziroma za daljša ali krajša časovna obdobja. V osnovi se numerič-
ne podatke vpisuje na enak način kot pri poslovnih poročilih po mestih odgovornosti.
Ne glede na razliko med obema poročiloma pa moramo poudariti tudi samo
strukturo obeh poročil in razliko med izkazi poslovnega izida (IPI), izdelanimi v skla-
du z USALI in SRS 2016.
V skladu s SRS 2016 (2015), standard 21, ima IPI obliko stopenjskega zaporednega
izkaza poslovnega izida. Prihodke in odhodke deli na poslovne, finančne in ostale pri-
hodke in odhodke. Obstajata dve različici, od katerih standard 21 daje prednost različi-
ci 2, ki je v skladu z »Zakonom o gospodarskih družbah«. Stopnje rezultata poslovanja
podjetja se delijo na kosmati poslovni izid od prodaje in čisti poslovni izid obračunske-
ga obdobja, ki predstavlja rezultat razlike med vsemi prihodki in odhodki, od katerih

100
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105