Page 20 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 20
Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti
zaposlenih in organizacijsko kulturo, ki namesto prevladujoče funkcijske
postavlja v ospredje procesno usmerjenost in delovanje. Prav zaradi zgor-
njih spoznanj in koristi procesne usmerjenosti (Porter 1985) so se začele
odlične organizacije v svetu konec osemdesetih let prejšnjega stoletja zelo
sistematično ukvarjati s svojimi poslovnimi procesi in njihovim izbolj-
ševanjem. Začele so se uveljavljati generične procesne sheme (Davenport
2005). Pomembno spodbudo uvajanju procesnega pristopa v organizaci-
je je tako v svetu kot v Sloveniji leta 2000 prinesla tretja izdaja široko uve-
ljavljenega standarda za sistem vodenja kakovosti ISO 9001:20001 (SIST
2000), ki je zahtevala uporabo procesnega pristopa pri vzpostavitvi siste-
ma vodenja kakovosti. Ne le certificirane, tudi številne druge organizaci-
je so v zadnjem desetletju in pol veliko energije, časa in denarja vložile v
dokumentiranje svojih poslovnih procesov, bistveno manj pa v potrebne
20 spremembe miselnosti, organizacijskih vrednot in kulture, potrebne za
hitrejše uveljavljanje procesne usmerjenosti (Prosen in Novak 2010).
Opredelitev raziskovalnega problema
Procesna usmerjenost ali procesna naravnanost odraža razumevanje in
delovanje organizacije skozi njene poslovne procese. Razvijanje procesne
usmerjenosti organizacije prinaša številne koristi in odpira prostor mana-
gementu poslovnih procesov v podporo uspešnemu uresničevanju strate-
gije organizacije. Za razliko od funkcijske usmerjenosti, ki ima že več kot
dvestoletno tradicijo in je v organizacijah še vedno prevladujoča, se pro-
cesna usmerjenost uveljavlja šele od druge polovice osemdesetih let pre-
teklega stoletja. Michael Porter je leta 1985 predstavil svoj koncept ve-
rige vrednosti, medsebojno povezanih procesov, ki jih podjetja izvajajo
s ciljem povečevanja konkurenčnih prednosti (Porter 1985). Leto kasne-
je je takšno celovito razumevanje verige procesov od dobaviteljev materi-
alov in opreme na vhodni strani do kupcev na izhodni strani predstavil
Edvard Deming z diagramom poteka v knjigi Out of the Crisis (Deming
1986). Funkcijska usmerjenost teži k zagotavljanju potrebnega števila spe-
cialistov za učinkovito delovanje posameznih funkcij, medtem ko se pro-
cesna usmerjenost osredotoča na kupce in izpolnjevanje njihovih zahtev
in pričakovanj. O tem, kako podjetja organizirati na temelju procesov,
kako procese meriti, managirati in izboljševati, sta v svoji knjigi Impro-
1 Poln naziv slovenskega prevoda mednarodnega standarda je SIST EN ISO 9001:2015, kjer je
SIST kratica za Slovenski inštitut za standardizacijo, EN kratica za evropski standard, ISO krat-
ica za Mednarodno organizacijo za standardizacijo, 9001 številka standarda in 2000 letnica izdaje
standarda.
zaposlenih in organizacijsko kulturo, ki namesto prevladujoče funkcijske
postavlja v ospredje procesno usmerjenost in delovanje. Prav zaradi zgor-
njih spoznanj in koristi procesne usmerjenosti (Porter 1985) so se začele
odlične organizacije v svetu konec osemdesetih let prejšnjega stoletja zelo
sistematično ukvarjati s svojimi poslovnimi procesi in njihovim izbolj-
ševanjem. Začele so se uveljavljati generične procesne sheme (Davenport
2005). Pomembno spodbudo uvajanju procesnega pristopa v organizaci-
je je tako v svetu kot v Sloveniji leta 2000 prinesla tretja izdaja široko uve-
ljavljenega standarda za sistem vodenja kakovosti ISO 9001:20001 (SIST
2000), ki je zahtevala uporabo procesnega pristopa pri vzpostavitvi siste-
ma vodenja kakovosti. Ne le certificirane, tudi številne druge organizaci-
je so v zadnjem desetletju in pol veliko energije, časa in denarja vložile v
dokumentiranje svojih poslovnih procesov, bistveno manj pa v potrebne
20 spremembe miselnosti, organizacijskih vrednot in kulture, potrebne za
hitrejše uveljavljanje procesne usmerjenosti (Prosen in Novak 2010).
Opredelitev raziskovalnega problema
Procesna usmerjenost ali procesna naravnanost odraža razumevanje in
delovanje organizacije skozi njene poslovne procese. Razvijanje procesne
usmerjenosti organizacije prinaša številne koristi in odpira prostor mana-
gementu poslovnih procesov v podporo uspešnemu uresničevanju strate-
gije organizacije. Za razliko od funkcijske usmerjenosti, ki ima že več kot
dvestoletno tradicijo in je v organizacijah še vedno prevladujoča, se pro-
cesna usmerjenost uveljavlja šele od druge polovice osemdesetih let pre-
teklega stoletja. Michael Porter je leta 1985 predstavil svoj koncept ve-
rige vrednosti, medsebojno povezanih procesov, ki jih podjetja izvajajo
s ciljem povečevanja konkurenčnih prednosti (Porter 1985). Leto kasne-
je je takšno celovito razumevanje verige procesov od dobaviteljev materi-
alov in opreme na vhodni strani do kupcev na izhodni strani predstavil
Edvard Deming z diagramom poteka v knjigi Out of the Crisis (Deming
1986). Funkcijska usmerjenost teži k zagotavljanju potrebnega števila spe-
cialistov za učinkovito delovanje posameznih funkcij, medtem ko se pro-
cesna usmerjenost osredotoča na kupce in izpolnjevanje njihovih zahtev
in pričakovanj. O tem, kako podjetja organizirati na temelju procesov,
kako procese meriti, managirati in izboljševati, sta v svoji knjigi Impro-
1 Poln naziv slovenskega prevoda mednarodnega standarda je SIST EN ISO 9001:2015, kjer je
SIST kratica za Slovenski inštitut za standardizacijo, EN kratica za evropski standard, ISO krat-
ica za Mednarodno organizacijo za standardizacijo, 9001 številka standarda in 2000 letnica izdaje
standarda.