Page 25 - Novak, Rajko, in Aleksander Janeš. 2017. Merjenje zrelosti procesne usmerjenosti. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 25
Uvod 25
spondentov v eni od organizacij dejavnosti. Na osnovi izpolnjenih vpra-
šalnikov iz raziskave smo za vsak element procesne usmerjenosti najprej
izvedli opisno statistiko (izračun frekvenc, srednjih vrednosti in standar-
dnega odklona). Za namene preverjanja zastavljenih hipotez smo v nada-
ljevanju z metodo glavnih komponent za vsak element določili faktorje/
glavne komponente, ki pojasnijo čim večji delež celotne variance. Hipo-
tezo 1 smo preverili s korelacijsko in regresijsko analizo. Hipotezo 2 smo
preverili s t-testom za neodvisne vzorce.
Za dosego četrtega cilja smo za pet organizacij s področja elektrodis-
tribucije na osnovi povprečne vrednosti kategorij procesne usmerjenosti
z upoštevanjem meja zrelostnih stopenj določili njihove ravni zrelosti na
McCormackovem zrelostnem modelu (McCormack in Johnson 2001).
Za elektrodistribucijska podjetja velja, da so v celotni elektroenergetski
verigi med seboj najprimerljivejša. Izvajajo enako poslanstvo distribuci-
je električne energije do odjemalcev, zanje velja isti zakonski in regula-
torni okvir, tudi z vidika poslovnih procesov in organizacijske strukture
so si zelo podobna. Razlike med njimi so pogojene predvsem s struktu-
ro in številom odjemalcev ter z velikostjo in geografskimi značilnostmi
področja, na katerem delujejo. Zaradi te stopnje primerljivosti organizacij
smo na osnovi javno dostopnih podatkov v bazi AJPES analizirali njihove
poslovne rezultate in pridobili vpogled v povezanost med uspešnostjo po-
slovanja in zrelostjo procesne naravnanosti. Zaradi majhnosti vzorca in s
tem povezane neizpolnjenosti pogojev za uporabo običajnih parametrič-
nih ali neparametričnih metod (Hair idr. 2006) smo analizo izvedli kot
eksplorativno kvalitativno raziskavo in izziv za prihodnja raziskovanja.
Naše izhodiščne ugotovitve bodo vodstvom organizacij omogočile koris-
ten vpogled in širše razumevanje pomena procesne usmerjenosti za uspeš-
no poslovanje pa tudi osnovo ter spodbudo za nadaljevanje meritev in sta-
tistično preverjanje v prihodnosti.
Omejitve in predpostavke
Prvo omejitev predstavlja dejstvo, da je bila meritev zrelosti procesne
usmerjenosti izvedena na omejenem vzorcu organizacij elektroenergetske
verige Slovenije, torej organizacij, ki proizvajajo, prenašajo in distribui-
rajo električno energijo do odjemalcev. Druga omejitev se nanaša na čas,
v katerem je bila meritev izvedena. Zaradi finančnih težav v družbi Ter-
moelektrarna Šoštanj, d. o. o., in posledično celotnem Holdingu Sloven-
ske elektrarne ter napovedanih prestrukturiranjih se je med zaposlenimi
stopnjevalo nezadovoljstvo, sindikat pa je napovedoval stavko. Ob tem
spondentov v eni od organizacij dejavnosti. Na osnovi izpolnjenih vpra-
šalnikov iz raziskave smo za vsak element procesne usmerjenosti najprej
izvedli opisno statistiko (izračun frekvenc, srednjih vrednosti in standar-
dnega odklona). Za namene preverjanja zastavljenih hipotez smo v nada-
ljevanju z metodo glavnih komponent za vsak element določili faktorje/
glavne komponente, ki pojasnijo čim večji delež celotne variance. Hipo-
tezo 1 smo preverili s korelacijsko in regresijsko analizo. Hipotezo 2 smo
preverili s t-testom za neodvisne vzorce.
Za dosego četrtega cilja smo za pet organizacij s področja elektrodis-
tribucije na osnovi povprečne vrednosti kategorij procesne usmerjenosti
z upoštevanjem meja zrelostnih stopenj določili njihove ravni zrelosti na
McCormackovem zrelostnem modelu (McCormack in Johnson 2001).
Za elektrodistribucijska podjetja velja, da so v celotni elektroenergetski
verigi med seboj najprimerljivejša. Izvajajo enako poslanstvo distribuci-
je električne energije do odjemalcev, zanje velja isti zakonski in regula-
torni okvir, tudi z vidika poslovnih procesov in organizacijske strukture
so si zelo podobna. Razlike med njimi so pogojene predvsem s struktu-
ro in številom odjemalcev ter z velikostjo in geografskimi značilnostmi
področja, na katerem delujejo. Zaradi te stopnje primerljivosti organizacij
smo na osnovi javno dostopnih podatkov v bazi AJPES analizirali njihove
poslovne rezultate in pridobili vpogled v povezanost med uspešnostjo po-
slovanja in zrelostjo procesne naravnanosti. Zaradi majhnosti vzorca in s
tem povezane neizpolnjenosti pogojev za uporabo običajnih parametrič-
nih ali neparametričnih metod (Hair idr. 2006) smo analizo izvedli kot
eksplorativno kvalitativno raziskavo in izziv za prihodnja raziskovanja.
Naše izhodiščne ugotovitve bodo vodstvom organizacij omogočile koris-
ten vpogled in širše razumevanje pomena procesne usmerjenosti za uspeš-
no poslovanje pa tudi osnovo ter spodbudo za nadaljevanje meritev in sta-
tistično preverjanje v prihodnosti.
Omejitve in predpostavke
Prvo omejitev predstavlja dejstvo, da je bila meritev zrelosti procesne
usmerjenosti izvedena na omejenem vzorcu organizacij elektroenergetske
verige Slovenije, torej organizacij, ki proizvajajo, prenašajo in distribui-
rajo električno energijo do odjemalcev. Druga omejitev se nanaša na čas,
v katerem je bila meritev izvedena. Zaradi finančnih težav v družbi Ter-
moelektrarna Šoštanj, d. o. o., in posledično celotnem Holdingu Sloven-
ske elektrarne ter napovedanih prestrukturiranjih se je med zaposlenimi
stopnjevalo nezadovoljstvo, sindikat pa je napovedoval stavko. Ob tem