Page 45 - Moretti, Melita, in Mirko Markič (ur.). 2017. Organizacijska kultura in organizacijska klima: Teorija, praksa in raziskave v Sloveniji. Koper. Založba Univerze na Primorskem
P. 45
2

Nastanek (oblikovanje),
obstoj (socializacija), revizija
in spreminjanje organizacijske
kulture

Melita Moretti

Nastanek (oblikovanje) organizacijske kulture
Prvotna organizacijska kultura izhaja iz filozofije ustanoviteljev in moč-
no vpliva na način, kako organizacija raste in se razvija. Zaradi edinstve-
ne vloge pri ustanovitvi organizacije imajo ustanovitelji močan vpliv na
oblikovanje začetne organizacijske kulture. Z leti delovanja organizacije
se vpliv ustanoviteljev zmanjšuje predvsem zaradi upokojitve ali odpove-
di neposrednega nadzora ustanoviteljev nad organizacijo (Ott 1989; Al-
vesson in Sveningsson 2008; Alvesson in Sveningsson 2016). Po mnenju
Scheina (2010) ustanovitelji organizacije svoje vrednote in prepričanja
sporočajo preko posameznih primarnih (na kaj naj bodo managerji po-
zorni, kako naj delujejo in kako naj nadzorujejo, kako naj se odzovejo na
krizno situacijo, kako razporejajo vire ipd.) in sekundarnih (vpliv na or-
ganizacijsko strukturo in strukturo organiziranosti, organizacijske siste-
me in postopke ipd.) mehanizmov vpliva – glej preglednico 2.1.

Čeprav ustanovitelji preko lastnih vrednot in prepričanj vplivajo
na organizacijsko kulturo na način, da oblikujejo predloge za razrešitev
nastalih težav in problemov v organizaciji, te razrešitve niso sprejete »na
slepo« – predlagane rešitve naj bi sprejeli tako managerji kot tudi večina
ostalih zaposlenih sodelavcev v organizaciji (Schein 1983).

Na nastanek in oblikovanje organizacijske kulture vplivata tudi skup-
no učenje članov organizacije in utrjevalni proces, ki poteka dalj časa.
Učni proces pripadnikov organizacije Schein (1983, 2010) deli na: (1) vi-
dike, ki obravnavajo probleme zunanjega prilagajanja, in (2) vidike, ki
obravnavajo težave, povezane z notranjo integracijo. Vidiki, s katerimi se
obravnavajo problemi zunanjega prilagajanja, so v bistvu vprašanja, zakaj
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50