Page 196 - Weiss, Jernej, ur. 2018. Nova glasba v “novi” Evropi med obema svetovnima vojnama ?? New Music in the “New” Europe Between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 2
P. 196
nova glasba v »novi« evropi med obema svetovnima vojnama

Eno izmed tipičnih Škerjančevih šablon, skorajda škerjančevski topos
bi lahko poimenovali »trepetajoča predstavitev večne melodije«. Skladatelj
najprej zariše harmonsko okolje z značilnimi nerazvezanimi štirizvoki, ki
so pogosto orkestracijsko ali inštrumentalno razgibani (tremolo v goda-
lih, razloženi akordi v klavirju), čez njih pa se oglasi dolgo razpeta melodič-
na linija. Takšno teksturo uporabi Škerjanc že v prvem izmed svojih Sed-
mih nokturnov (1935), ko klavirska figuracija združuje dva štirizvoka, nad
takšno harmonsko osnovo pa se napenja blodeča melodična misel, sesta-
vljena iz fragmentarnih vzgibov, zelo podobno pa je zasnovana tudi Lirična
bagatela (1941), v kateri je le nekoliko drugače domišljena ritmična podoba
trepetajoče akordske spremljave, nad katero se podobno sestavlja dolga me-
lodična misel. Le nekoliko drugačna sta primera iz Četrtega in Petega godal-
nega kvarteta, kjer akordska spremljava ni značilno »trepetajoča«, pa vendar
je nad akorde razpeta daljša melodična misel, ki črpa iz kratkih motivičnih
drobcev, ki se združujejo v nekakšno »večno« melodijo – v začetku Četrte-
ga godalnega kvarteta je takšna spremljava še večinoma homofona, iz me-
lodičnega glasu je jasno razvidno motivično delo, medtem ko je v začetku
drugega stavka Petega godalnega kvarteta tekstura bolj polifono razgibana,
melodični glas pa je z izjemo sekvenčnega niza zasnovan bolj rapsodično.

Osterčeve šablone so bile bolj jasno povezane s sprejemanjem žanrskih
obrazcev – tako v njegovih skladbah pogosto srečamo passacaglie, kanone,
atonikalne fuge, korale in koračnice, pri čemer sta bolj zanimiva zadnja,
»čista« glasbena žanra, katerih značilnosti niso povezane s kompozicijsko
tehniko. Posebej v povezavi s koralom bi lahko govorili o Osterčevem tipu
korala, o nekakšnem »koralu sekund«. Skladatelj je prevzel idejo enako-
mernega počasnega melodičnega gibanja v majhnih intervalnih korakih iz
protestantskega korala, podobno je posneta tudi ideja popolne homofoni-
je, le da je Osterc akorde pogosto močno obložil z dodanimi sekundami,
ki zakrivajo funkcijske zveze in dajejo občutek disonantnih trkov. Najbolj
»čiste« primere takšnih »koralov sekund« lahko razpoznamo v četrti izmed
skladateljevih Bagatel (1933), v zadnji izmed Štirih miniatur (1938) za klavir,
Koralu in fugi (1942), v »Pravljici in resnici o svetovnem miru« iz zbirke Pra-
vljice ter Klavirskemu triu (1939), ki je zasnovan kot niz med seboj poveza-
nih epizod, med katerimi je poslednja zasnovana kot koral. Takšen koralni
idiom je Osterc uporabil tudi v simfoničnih delih – tako se že drugi sta-
vek Koncerta za orkester (1932) prične z značilnim koralom, »Toccata« iz Šti-
rih simfoničnih skladb (1939) se zaključuje z odsekom »Maestoso«, v katerem
lahko prepoznamo sledi koralne polifonije, zelo podobno zasnovani odseki

194
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201