Page 254 - Weiss, Jernej, ur. 2018. Nova glasba v “novi” Evropi med obema svetovnima vojnama ?? New Music in the “New” Europe Between the Two World Wars. Koper/Ljubljana: Založba Univerze na Primorskem in Festival Ljubljana. Studia musicologica Labacensia, 2
P. 254
nova glasba v »novi« evropi med obema svetovnima vojnama

najbrž nastala leta 1916) je morda najbolj svetovno znano slovensko delo iz
tega obdobja, pri nas skoraj ponarodelo. Naj za primer navedem izvedbo
z Londonskim waleškim moškim zborom, The London Welsh Male Voi-
ce Choir in kamniško Liro v Kamniku ter avstrijsko izvedbo zbora Steiris-
chen Jägerchor. 18

Josip Michl (1879–1959) je manj znan, a pomemben in zanimiv sloven-
sko-češki skladatelj. Njegovo skladbo Atila in ribič (1909) je kamniška Lira
med obema vojnama večkrat izvedla. Skladba je eno prvih slovenskih zbo-
rovskih del, ki ima parlato.

Stanko Premrl (1880–1965), odličen organist, zborovodja, pedagog, pu-
blicist, predvsem pa plodovit skladatelj, je eden vodilnih glasbenikov prve
polovice 20. stoletja na Slovenskem. Čas njegovega osrednjega ustvarjanja
na cerkvenem in tudi posvetnem področju sega prav v medvojno obdobje.
Posebne omembe je vredna njegova skladbo Večerna, objavljena leta 1925.

Tudi skladatelj Vasilij Mirk (1884–1962) je pomemben glasbenik, peda-
gog in zborovodja ter avtor številnih priljubljenih zborovskih del. Pogosto
izvajamo njegovi Kolo in Na trgu.

S številnimi deli zelo priljubljen je tudi skladatelj Zorko Prelovec (1887–
1939). Naj omenim Oj, Doberdob in Sedem si rož porezala mi.

France Marolt (1891–1951) je pomemben zborovodja, glasbenik in pi-
sec, kot skladatelj pa slovi po domiselnih priredbah ljudskih pesmi, npr.
Kangalilejska ohcet in Ribniška.

V medvojnem obdobju sta delovala tudi pomembna skladatelja, zna-
na bolj po sakralnih delih, Martin Železnik (1891–1982) in Josip Klemenčič
(1892–1969).

Marij Kogoj (1892–1956) je eden najpomembnejših slovenskih moder-
nističnih ekspresionističnih skladateljev. Več njegovih zborov je redno na
koncertnih programih. V Ljubljanskem zvonu je napisal članek o sodobni
zborovski produkciji pri Slovencih.19 Med drugim je zapisal tudi tole:

»Medtem ko je čitalniška soba ustvarila zbore s konkretno vsebino,
medtem ko se je novoakordiška doba izživljala v razpoloženjih, je
mlada generacija začela izražati duhovno ekspresijo.«
Modernistično, avantgardno je bil usmerjen tudi Slavko Osterc (1895–

1941). Skladatelj je muzikološko dobro obdelan, o njegovem zborovskem

18 Viertelfinale »Große Chance der Chöre 2016«, ORF 1, Steirischen Jägerchor, obiska-
no oktobra 2017, https://www.youtube.com/watch?v=gzW2vic7ebQ.

19 Marij Kogoj, »Prosvetna zborovska produkcija pri Slovencih«, Ljubljanski zvon
XLIX, XI (1929).

252
   249   250   251   252   253   254   255   256   257   258   259